Deel dit artikel
-

Akkoord CvdM voor ‘reclame op maat’ van KPN en Talpa

Het Commissariaat voor de Media werpt geen drempels op voor KPN en Talpa om samen targeted tv-reclame te faciliteren op SBS6, SBS9 en Net5.

Naar nu blijkt heeft het Commissariaat vorige maand groen licht gegeven voor de plannen van KPN en Talpa (Pdf). Het was KPN dat in december 2018, drie maanden na bekendmaking van de plannen, besloot om te vragen of en welke juridische drempels er zijn.

KPN is immers enkel het doorgeefluik van tv-signalen en Talpa de zendereigenaar. Volgens de Mediawet is het niet toegestaan dat de distributeur wijzigingen aanbrengt in de programmakanalen. Ook niet als dat reclame betreft, want ook dat wordt als onderdeel van de zender gezien.

Het Commissariaat stelt echter dat KPN handelt op verzoek van en in samenwerking met Talpa en dat er daarom geen bezwaar is.

De volgende stap is dat Talpa en KPN hun systeem voor ‘tv-reclame op maat’ op grotere schaal gaan aanbieden. KPN zal toestemming aan zijn tv-klanten gaan vragen of het kijkgedrag en abonneedata kan gaan gebruiken om reclameprofielen op te stellen van abonneehuishoudens. Talpa gaat die profielen gebruiken om adverteerders mee te werven. De gedachte is dat zij meer voor die klantcontacten willen betalen, omdat er al een soort voorselectie op relevantie is gemaakt in de ontvangers van de commercials.

Wanneer het nieuwe reclamesysteem breed wordt uitgerold is niet bekend. KPN heeft 2,2 miljoen tv-klanten die via internet televisie kijken (Excel).

Foto: keriluamox (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond