Deel dit artikel
-

Alternatief voor Privacy Shield nog lang niet in zicht

Europa en Amerika slagen er niet in om op korte termijn een alternatieve structuur te vinden voor het door de rechter verworpen Privacy Shield. “Geen quick fix”, aldus eurocommissaris Didier Reynders.

Op 16 juli 2020 werd het Privacy Shield ongeldig verklaard door het Hof van Justitie van de Europese Unie. De rechter ziet onvoldoende waarborgen voor bescherming van de privacy van Europese burgers. Bedrijven die in de EU consumentengegevens verzamelen en opslaan en verwerken bij een Amerikaans bedrijf zijn in overtreding.

Het grootste bezwaar is dat er in de VS onvoldoende bescherming is tegen afluisterende veiligheids- en inlichtingendiensten waar het de privacy van Europese burgers betreft.

Eurocommissaris Didier Reynders onderzoekt hoe hij de impasse met de VS kan pareren. “Er is geen quick fix”. Dat vertelde hij gisteren tegen het Europees Parlement.

Een praktisch werkbaar alternatief zijn de zogeheten standaard contractuele bepalingen of, in het Engels, ‘standard contractual clauses’ (SCC). Google gebruikt die bijvoorbeeld met marketingbedrijven. Beide bedrijven ondertekenen het contract en beloven zich aan de GDPR-regels te houden. Het bezwaar daartegen is, dat het een belofte is. Geen zekerheid. Want ook met getekende contracten zouden Amerikaanse overheidsdiensten in Europese data kunnen snuffelen.

Bovendien, zei Reynders, zijn die standaard contracten verouderd. “SCC’s zijn een belangrijk onderdeel in ons antwoord op de uitspraak van het Hof. Ze zijn nuttig voor kleine en middelgrote Europese bedrijven, dat beseffen we. Het modernisering hiervan heeft hoge prioriteit. Ik hoop de nieuwe SCC’s tegen het einde van het jaar te presenteren.”

Europa is behalve met de VS ook met het VK en Zuid-Korea in gesprek over de wijze om op correcte wijze data te transporteren en verwerken.

Als reactie op de uitspraak van het Hof heeft de Oostenrijkse privacyadvocaat Max Schrems direct niet minder dan 101 klachten ingediend bij Europese toezichthouders over internetbedrijven die nog steeds gebruik maken van de Google Analytics- of Facebook Connect-diensten.

Ondernemer Stef van der Ziel doet op zijn beurt een beroep op gezond verstand en morele waarden van Nederlandse ondernemers. “Het Europese Hof heeft het Privacy Shield afgeschoten en er is geen zicht op een nieuw vangnet voor de persoonsgegevens van Europese burgers. Ga op zoek naar Europese alternatieven.”

Foto: rey perezoso (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel

SCCs zijn duidelijk ook niet houdbaar voor de rechter. Juridisch gezien is persoonsgegevens delen met Amerikaanse bedrijven dus not done.

Bye bye, Google, Facebook, Salesforce, Mailchimp, Amazon.

Weinig partijen zullen die stap nemen, want de impact is groot en de pakkans klein. Juridisch is het wel duidelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond