Deel dit artikel
-

‘Amazon aast op podcastuitgever Wondery’

Amazon zou in exclusieve onderhandelingen verkeren met de Amerikaanse podcastuitgever over een overname. De waarde van de transactie wordt geschat op driehonderd miljoen dollar.

Wondery is volgens de Wall Street Journal, die het nieuws brengt, de laatst overgebleven grote onafhankelijke podcaster in de V.S. In handen van Amazon zou de uitgever zijn bereik aanzienlijk vergroten op de thuismarkt en zich kunnen focussen op de doorontwikkelen van zijn techniek. Geld wordt een mindere zorg zo lang het bijdraagt aan de hogere doelen van Amazon.

Het vier jaar oude bedrijf is op koers om 2020 af te sluiten met een omzet van veertig miljoen dollar. Drie kwart daarvan is afkomstig uit reclame-inkomsten. De rest uit licentie-overeenkomsten met abonneedientsen als Audible en Stitcher Premium.

Adverteerders op de Amerikaanse markt geven dit jaar 48 procent meer budget uit aan podcastreclame, aldus het lokale IAB. Volgend jaar gaat dat bedrijf over de miljard dollar.

Qua reclametechnologie lijkt Spotify het verst doorontwikkeld. Daar kunnen adverteerders al dynamisch publiekssegmenten inkopen met audio- en videoboodschappen. Ook als podcatcher is Spotify een grote speler, al zou Apple op dat front groter zijn. Google is op de podcastmarkt een kleine speler al is zijn reclametechnologie én natuurlijke taalherkenning over het algemeen gesproken vrij geavanceerd.

Foto: hernanpc (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond