Deel dit artikel
-

Amazon bouwt netwerk pakketkluizen in Europa

Amazon gaat in verscheidene Europese landen pakketkluizen bouwen om meer greep te krijgen op de logistieke stromen uit zijn magazijnen.

In Duitsland, bij München, heeft het sinds enkele maanden al zo’n systeem in bedrijf. Vanuit zijn distributiecentra levert Amazon pakketjes in die kluizen. De klant kan ze daar ophalen, maar ook retouren aanbieden.

De vacaturesite van Amazon verraadt dat Amazon Locker, zoals de dienst is gedoopt, in ieder geval in Duitsland, Engeland en Frankrijk zal worden aangelegd. Concreet gaat dat vermoedelijk om honderden of duizenden kluizen in tientallen grote steden.

Er komt op het hoofdkantoor in Luxemburg ook een Europees coördinator voor Amazon Locker. Die gaat zich mogelijk ook bezighouden met activiteiten in andere landen dan deze drie grootste. Afgelopen week werd bijvoorbeeld bekend dat Amazon in de Benelux met DPD een netwerk van 1.500 afhaalpunten inricht. Een stap verder kan een eigen kluizennetwerk zijn, al verkoopt Amazon vanaf zijn .nl-site enkel digitale producten.

Naast het kluizennetwerk bouwt het Amerikaanse e-commercebedrijf in Duitsland ook aan een bezorgersnetwerk. Aan de rand van grote steden worden distributiecentra ingericht en er worden samenwerkingen gesloten met kleine, lokale bezorgbedrijven. Consumenten worden vanuit Amazons eigen magazijn direct beleverd, buiten de netwerken van DHL en Hermes werk om.

Vorige week nam het in alle stilte Amazon Prime Now in gebruik. Bij wijze van proef kunnen klanten in Berlijn en spoedig ook in München en Hamburg hun orders niet op dezelfde dag, maar zelfs binnen zestig à negentig minuten ontvangen. De proeven zouden drie tot vier maanden duren. Mocht Prime Now eenmaal operationeel zijn, dan staat het bedrijf niets in de weg om bijvoorbeeld ook verse groenten en fruit te gaan leveren.

Van Amazon.com wordt nu duidelijk dat het bedrijf bouwt aan een internationale infrastructuur. Daarbij exploiteert het bedrijf duizenden vrachtwagens, eigen containerschepen tussen Azië en Amerika en vrachtvliegtuigen in Amerika en Europa.

Foto: othree (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond