Deel dit artikel
-

Amazon met sampling als reclameproduct cosmetica

Amazon ontwikkelt een nieuw reclameproduct dat in de fysieke retail al eeuwenoud is: sampling. Het gaat proefmonsters versturen aan klanten die in cosmetica zijn geïnteresseerd.

Sinds een aantal maanden kan een handjevol cosmeticamerken tegen betaling proefmonsters van hun producten opsturen naar klanten van Amazon.com in Amerika. Het betreft hier een technische proef.

Het is een manier van reclame maken waar internetbedrijven weinig mee werken. De digitale activiteiten van supermarkten zijn daar dan weer de uitzonderingen op.

Nieuwsuitgave Axios signaleert dat Amazon afgelopen zomer een vacature had voor een softwareontwikkelaar die deze nieuwe reclameactiviteiten moet opstarten. De persoon in kwestie mag gebruikmaken van Amazons klantprofielen, de orderhistorie en kennis over intenties van Prime-klanten en kan dat combineren met machine learning. Die combinatie moet een selectie uit het klantenbestand opleveren waar fabrikanten hun samples naar kunnen opsturen.

Het is niet duidelijk of de proefmonsters los worden opgestuurd of als onderdeel van een toch al uitstaande cosmeticabestelling.

Bol.com bedient zich niet van deze praktijken. Zalando zegt in een reactie: “We onderzoeken op dit moment of we meer met sampling kunnen gaan werken. Datagedreven sampling past goed bij Zalando’s stratgie om klanten een gepersonaliseerde en unieke winkelervaring te bieden.”

*) Reactie Zalando toegevoegd op 15-01-2019 20:43

Foto: Chris Yarzab (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond