Deel dit artikel
-

Amper effect Europa’s optreden tegen Google Shopping

De maatregelen die Google trof als gevolg van de Europese monopoliestraf voor Google Shopping sorteren amper effect. Concurrerende prijsvergelijkers zijn nauwelijks te zien in de zoekresultaten van de grootste zoekmachine van het westen.

In minder dan één procent van de gevallen verwijzen de resultaten van Google Shopping door naar de website van een concurrerende prijsvergelijker. Dat is het tegenvallende resultaat van een steekproef door de Financial Times in zes Europese landen.

De krant deed vijfhonderd zoekopdrachten voor 35 producten in onder meer België, Duitsland, Engeland en Italië.

Eind juni 2017 bepaalde de Europese Commissie dat Google concurrentievervalsend werkt. Het toont de resultaten van Google Shopping prominent bovenaan de algemene zoekresultaten en misbruikt daarmee zijn macht richting andere partijen met prijsvergelijkers. Die krijgen geen gelijke kansen. De Commissie legde Google een geldboete van 2,4 miljard euro op en verplichtte het om de illegale praktijk te staken. Daarom werd de weergave van de zoekresultaten zodanig aangepast dat ook partijen als Beslist.nl, Idealo en Kelkoo heel prominent in Shopping zouden staan.

Wel is het zo, dat deze prijsvergelijkers moeten betalen voor deze prominente weergave in Google Search. Kortom, de Europese boete levert een nieuwe geldstroom op. Daarnaast, zo blijkt nu, werkt de maatregel helemaal niet. Concurrenten verschijnen niet vaker in de betaalde Shopping-zoekresultaten in Search.

Een onverwachte bijeffect, zo constateert de Financial Times, is dat prijsvergeijkers sinds kort wel veel prominenter in de algemene, organische zoekresultaten verschijnen. Dat constateerde de krant vooral in Duitsland en Italië. Mogelijk is het een kwestie van tijd voordat dat ook elders gebeurt, of het omgekeerde gebeurt: dat bijeffect wordt teruggedraaid door de algoritmes aan te passen.

In de eerste dagen na de gedwongen aanpassing van de werking van Shopping rapporteerde Vergelijk.nl weinig merkbaar effect van zijn nieuwe positie in Google Search/Shopping.

Foto: Magdalena Roeseler (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Mieke

Ik zit niet te wachten op prijsvergelijkers als vergelijk.nl, beslist.nl, evenals kortingscode websites.

Jullie eigen websites zijn toch goed genoeg om direct naartoe te gaan…? Dan heb je Google toch helemaal niet nodig? O nee, jullie websites zijn niet goed genoeg. Dus spammen jullie maar de zoekresultaten onder om zo toch verkeer te krijgen.

Werk verdorie gewoon eens aan de kwaliteit van jullie eigen websites zodat bezoekers geen reden meer hebben om eerst naar Google te gaan. Iets met pot verwijt de ketel weet je wel…

Arjan ter Huurne - Maxlead

Het verminderen van de SEO penalty is de allergrootste wens van de vergelijkers. Lijkt mij dat de FT daar op in hadden moeten zoomen, ipv de focus op G. Shopping. Iemand een goed artikel gevonden wat dat goed analyseert?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond