Deel dit artikel
-

Geen verkeersexplosie Vergelijk.nl door Google Shopping

Alle producten die op Vergelijk.nl staan, staan sinds enkele dagen ook in Google Shopping maar dat heeft nog niet tot een enorme toestroom in bezoekersverkeer geleid.

Zo klinkt de eerste ervaring van Ben Kerkhof, directeur van Vergelijk.nl. “Niet blown away, maar we zijn ook nog maar drie dagen live én onze uitingen zitten in een carrousel. Ze zijn dus niet altijd te zien.”

Twee weken geleden benaderde Google Kerkhofs team met de vraag of ze als eerste hun producten in Shopping willen kunnen presenteren. De ondernemer sloeg er direct op aan. Een bijzonder kans om als eerste praktische ervaring op te doen.

“De klik op de term ‘Van Vergelijk.nl’ zijn nu nog gratis. De andere kliks die direct naar de webwinkel gaan niet. Dat zijn betaalde links waarbij de prijs tot stand komt in een veiling. Maar ja, het is een veiling met Google. We hebben nog geen helder zicht op hoe het biedproces verloopt.”

Over enkele weken wil Google in Europa tussen de tien en twintig vergelijkingssites aansluiten op de veiling achter Shopping. De daarbij aangesloten webwinkels, wat betalende klanten van de vergelijkers zijn, kunnen in theorie meerdere posities in dat overzicht bezetten. Zowel door posities die ze direct bij Shopping inkochten (via AdWords) als via de vergelijkend waarmee ze werken.

Uiteindelijk wil Google in ieder geval rond de tweehonderd partijen toelaten tot Shopping.

De hier beschreven nieuwe opzet van Google Shopping is het directe gevolg van een straf van de Europese Commissie voor monopolistisch gedrag. Google toonde tot enkele dagen geleden prominent resultaten van Shopping en tegelijkertijd drukte het de organische zoekresultaten van prijsvergelijkers weg.

De straf bestond behalve uit een geldboete van 2,4 miljard euro ook uit de plicht om voor 27 september deze illegale praktijk te eindigen. Dat gebeurt nu door derde partijen toe te laten tot het resultatenblok van Shopping. Het gaat om een nieuwe veiling naast de bestaande rondom Shopping, dus een extra bron van inkomsten.

Beslist.nl reageert op Googles aanpassing van Shopping met: “We zijn verrast en teleurgesteld over de huidige invulling van Google Shopping. Ze hebben de eis van de Europese Commissie, creëer een gelijk speelveld, vrijwel volledig naast zich neergelegd en zijn op oude voet verdergegaan. De enige aanpassing is, dat zij nu ook prijsvergelijkers toelaten binnen Google Shopping. Dit voldoet echter op geen enkele wijze aan de eis om een gelijk speelveld te creëren. Het is nu een farce.”

Foto: Magdalena Roeseler (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Marcel - Stichting WebwinkelKeur

Ik vermoed dat het ook nog wat vroeg is voor echte resultaten. Er moet denk ik ervaringen worden opgedaan met het optimaal “bieden”. Nu zie ik namelijk bij het grootste deel van de zoekopdrachten Google terecht komen in de top 5.

Het echte volume zit natuurlijk in die top 5, denk dat Google om boetes te voorkomen ook belang heeft om niet zelf telkens in de top 5 terecht te komen.

Jorrit

Vergelijk.nl had de strijd jaren geleden al verloren!
Beslist.nl heeft totaal geen toegevoegde waarde en heeft het hoog in zijn bol. Het wordt hoog tijd dat de webwinkels bij beslist gaan roepen dat beslist een farce is!

Hans

Ik snap wel dat er weinig kliks naar Vergelijk gaan. In beide screenshots is hun vermelding veruit het duurste product 🙂

KoalaBear

@Hans
Haha. Had het ook al gezien, scheelt behoorlijk.. 11-29% en 33-100% duurder dan de rest..

Mieke

Ik stoor me mateloos aan resultaten van o.a. kieskeurig.nl, vergelijk.nl en beslist.nl in de zoekresultaten. Als je vergelijkingswebsite zo goed is, dan gaan mensen rechtstreeks naar je dienst. Moeten ze eerst binnenkomen via Google.nl dan is je dienst kennelijk te slecht!

Hopelijk komt hier ooit een einde aan!

Ron Verbeek - Directfloor

Waarom al die commotie? Is google niet de eigenaar van google? Als ik mijn eigen website heb bepaal ik toch zelf wat ik er mee doe? Als ze nou echt moeilijk doen verdwijderen ze toch al die vergelijkingsite van hun zoekresultaten en gebruiken ze yahoo of bing maar.

Vrijheid van eigendom noem je dat.

H.

Aparte reactie vanuit Vergelijk; onze ervaring is namelijk anders. We beheren Vergelijk campagnes voor een aantal adverteerders en zien dat het verkeer vanuit Vergelijk de laatste dagen ineens ongeveer factor 10 (!!) is gegroeid. Mag je gerust een verkeersexplosie noemen dus. Wellicht probeert Vergelijk het effect wat te bagatelliseren om zodoende geen slapende honden/concurrenten wakker te maken.

Wouter de Rijk

Het bezoek op vergelijk zal inderdaad niet stijgen, maar het bezoek via je vergelijk.nl productfeed wel. De meeste retailers zullen in Google analytics zien dat vergelijk verkeer stijgt, maar dat komt puur door de utm_tracking in hun feed die wordt gebruikt door vergelijk.nl in google shopping.

In de back-end van vergelijk is nog geen splitsing van vergelijk.nl traffic en “vergelijk Google Shopping” traffic en dat maakt het allemaal wat ondoorzichtig voor retailers. Je kunt vergelijk.nl niet meer als website/marketingkanaal beoordelen omdat traffic van meerdere bronnen komt (vergelijk.nl zelf en trafficpartners waarvan shopping de grootste is).

Wanneer komt vergelijk.nl met inzichten in traffic per bron (vergelijk.nl, google shopping, overige traffic partners)? Anders zullen we snel opt-outen

Wouter

Volgens mij kun je op 2 manieren tegen dit hele verhaal aan kijken:
– Een paar jaar terug is Microsoft op de vingers getikt, omdat het standaard Internet Explorer leverde bij Windows en daarmee de keuzevrijheid voor een browser beperkte. Je zou de analogie door kunnen trekken en nu kunnen stellen dat Google standaard wordt geleverd met Shopping als productenvergelijker en daarmee de keuzevrijheid voor een productenvergelijker beperkt.
– Mensen gebruiken Google om (producten) te zoeken en als ze een productenvergelijker zouden willen gebruiken kunnen ze deze wel rechtstreeks opzoeken of zoeken naar een productvergelijker.

Ik neig naar het onderste standpunt: Bezoekers gebruiken een zoekmachine omdat ze iets zoeken, zoals een product. Jarenlang was het “beste antwoord” dat de zoekmachine van Google kon geven op een zoekvraag naar een product een linkje naar een vergelijkingswebsite zoals Vergelijk of Beslist. Die vergelijkingswebsites profiteerden door mee te liften op het succes van Google als zoekmachine. En toen bedacht Google zich dat er een nog beter antwoord was op de vraag van de gebruiker door rechstreeks producten te laten zien zonder tussenkomst van vergelijkingswebsites. Dat het verkeer naar de vergelijkingssite instortte laat wat mij betreft goed zien dat mensen op zoek waren naar een product en NIET naar een productvergelijkswebsite. Als je het mij vraagt moeten die vergelijkingssites niet zeuren over oneerlijke concurrentie, want als intermediair loop je altijd het risico dat je leverancier besluit om zelf rechtstreeks aan je klant gaat leveren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond