Deel dit artikel
-

Analysetool Coosto herkent leads op sociale media

De makers van social media analysetool Coosto claimen dat zij voortaan leads op social media automatisch kunnen herkennen. Met een speciaal algoritme worden koopintenties herkend uit miljoenen berichten die dagelijks op sociale media worden geplaatst.

Het gaat om honderdduizenden berichten per maand van mensen die aangeven een nieuw product of nieuwe dienst te willen aanschaffen. Consumenten geven bijvoorbeeld aan op zoek te zijn naar een nieuw huis, een nieuwe hypotheek of een nieuwe koelkast, maar ook telefoons, abonnementen en verzekeringen zijn populair.

De totale waarde voor het Nederlandse deel van de sociale media loopt in de miljoenen euro’s per maand door de hoeveelheid berichten. Volgens Toine Verheul, CEO van het Eindhovense Coosto, wordt nu nog te weinig gedaan met deze koopsignalen. “We hebben ons erover verbaasd dat zoiets eigenlijk nog niet op de markt was. In de VS worden wel van dit soort diensten aangeboden, maar niet in combinatie met sociale monitoring.”

Social media analysetool Coosto maakt gebruik van ruim 400.000 bronnen als Twitter, Facebook, Blendle, nieuwssites, blogs en RTV om trends te identificeren of om merken en producten te kunnen volgen. Klanten zijn onder meer Microsoft, Samsung, Het Rode Kruis, ANWB en reisorganisatie TUI.

Academicus Hannah Tops van de afdeling Research & Development bij Coosto – zij studeerde in 2013 af aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op het onderwerp ‘Predicting time-to-event from Twitter messages’ – heeft op basis van onderzoek gedefinieerd wat een lead is voor sociale media. Het gaat om de intentie tot aankoop en dat verschilt van mensen die kenbaar maken dat ze willen overstappen tot mensen die laten doorschemeren geïnteresseerd te zijn in bepaalde producten of diensten. Verheul: “Om het product te verbeteren hebben we het systeem bewust gevoed met foutieve informatie en het zo verder bijgesteld.”

De gebruikers van Coosto kunnen eenvoudig op alle mogelijke onderwerpen leads filteren. Dit gaat volgens Verheul verder dan alleen kijken naar de aankoopintenties van hun eigen merk. Ze kunnen bijvoorbeeld ook aankoopintenties van concurrenten of algemene trends in de markt signaleren.

Organisaties zullen zelf moeten bepalen hoe ze koopintenties moeten reageren, zegt Verheul: “Ik kan mij voorstellen dat je dat met enige terughoudendheid doet. Een tariefkaart tonen na een Twitterbericht zou mij in elk geval niet overtuigen, maar ik ben dan ook geen marketeer.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond