-

LeadBoxer wil waardevolle B2B leads leveren

LeadBoxer is een jong Nederlands bedrijf dat zich volledig richt op het genereren van zakelijke klanten. Een dezer dagen werd hun nieuwe gelijknamige SaaS dienst officieel ten doop gehouden. Een gesprek met medeoprichter Wart Fransen.

LeadBoxer mocht vorig jaar op het laatste moment meedraaien in het programma van Rockstart Accelerator. Het leverde het bedrijf ook al meteen een eerste klant op, namelijk uitgeverij IDG. De strategie is sindsdien ietwat bijgesteld. Het bedrijf wil de vijver van potentiële klanten inzichtelijk maken.

Leadboxer werd aanvankelijk aangekondigd als een visueel dashboard dat data in beeld brengt voor verkoopteams om leads op een efficiënte manier te stroomlijnen. Dat klinkt als CRM met workflow. Welk probleem wordt hier concreet aangepakt?

“Dit was inderdaad ons aanvankelijke idee, maar gedurende de afgelopen maanden hebben we het concept bijgesteld. We richten ons nu veel meer op het inzichtelijk maken van online klantgedrag met als doel om leads te genereren. Wij noemen dat actionable insights, oftewel data waar je ook echt iets mee kunt doen. De bestaande klanten die elk bedrijf heeft zijn echter ook zeer waardevol om te volgen en te benaderen op het juiste moment.

“Het probleem dat we in de markt zien is dat verkoopteams vaak helemaal niet op de hoogte zijn van leads of gedrag van bestaande klanten bekijken op hun eigen site. En in het enkele geval dat deze gegevens wel gemeten wordt, zijn die totaal niet inzichtelijk. Laat staan dat je er iets mee kunt doen. Wij zetten Big Data in om gegevens te analyseren.”

Voor welke bedrijven kan dit interessant zijn en waarom?

“De SaaS oplossing is bedoeld voor elk bedrijf dat een website heeft met voldoende bezoekers, verkoopmensen in dienst heeft en bewust is van de potentie van bezoekersverkeer. Die potentie zit in het feit dat tegenwoordig bijna alle aankoopbeslissingen van of voor bedrijven online beginnen. Gemiddeld 97 procent van websitebezoekers laten geen gegevens achter over wie ze zijn, wat ze precies zoeken of hoe je met ze in contact kunt komen. Die grote vijver van onzichtbare leads maken wij zichtbaar en dus ‘visbaar’.

“Bedrijven krijgen met behulp van LeadBoxer dus gekwalificeerde leads. Die kunnen meteen worden doorgegeven worden aan verkoopafdeling. Daarnaast worden bestaande klanten beter bediend door maatwerk, je krijgt de kans om met een perfecte timing te kunnen inspelen op de bestaande behoefte van een klant. Als laatste bieden de gegevens inzicht in hoe eigen marketing kan worden geoptimaliseerd, zodat de beste leads kunnen worden aangetrokken en bestaande klanten behouden.”

De nadruk ligt op B2B?

“Ja, er zijn op dit moment enorm veel pakketten op de markt onder de noemer ‘Marketing Automation’. Die zijn heel goed voor consumenten of massaproducten, maar bieden meestal geen oplossing voor de echte verkoopmensen. Grote orders of bestellingen lopen vaak niet via een webshop of bestelformulier, maar hebben altijd een fase waarbij er gebeld, gemaild en in persoon ontmoet wordt.

“We merken dat ook andere partijen geïnteresseerd zijn in LeadBoxer, bijvoorbeeld uit de marketinghoek, waarbij dure pakketten vaak toch niet zoveel goede leads opleveren. Er is ook zeker nog potentie om LeadBoxer toe te passen op meer gebieden dan alleen verkoop. We denken aan werving en Customer Experience Management (CEM), maar dat zal in een latere fase zijn.”

Waar is jullie oplossing niet geschikt voor?

“Het is geen Marketing Automation, al zijn er wel enkele raakvlakken. Al onze data is te exporteren om verder te gebruiken in andere (marketing) oplossingen. De gegevens van LeadBoxer zijn nu beschikbaar via een API en op die manier te integreren in bestaande systemen. Plug-ins voor export naar enkele bekende CRM systemen zoals SalesForce en Microsoft Dynamics zitten in de pijplijn. Ook voor het importeren van data uit andere systemen zijn we oplossingen aan het maken, en dit lukt nu al met bijvoorbeeld LinkedIn, Mailchimp of login formulieren.

“Op het vlak van data (verrijking) gebruiken we nu al bronnen zoals LinkedIn en de Kamer van Koophandel, en zijn we druk bezig met andere, nieuwe databronnen toe te voegen, bijvoorbeeld Crunchbase en gegevens van sociale media. De (mobiele) web app wordt elke week verbeterd en uitgebreid. Een belangrijke feature wordt bijvoorbeeld het sturen van berichten naar verkoopmensen zodra een prospect een mail of een PowerPoint opent.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Camiel

Ik ben benieuwd wat leadbox gaat toevoegen aan bestaande pakketten als HubSpot met hun Social CRM en Sidekick oplossingen. Ligt de kracht niet in de samenwerking van marketing en sales. Een bezoeker van een online kanaal is nog geen Sales Qualified Lead. Zeker in de wereld van B2B aankoopprocessen waarbij het proces vaak langer duurt en de DMU complexer is.

Maar eens een proefaccountje aanmaken. Ben benieuwd of ze de belofte kunnen waarmaken.

Wart Fransen

Veel goede punten.
Onze focus ligt op pre-sales: het identificeren van informatie die bij kan dragen aan de start van een aankoopproces, waarbij wij niet uitsluiten dat het een lang proces kan zijn, of waarbij marketing automation ingezet kan worden. Onze leads zijn niet zomaar bezoekers, ze kwalificeren zichzelf met hun gedrag en kenmerken.
Wij analyseren deze (big) data en geven inzichten met het doel om ze actionable te maken.

Heb al een proef account aangemaakt?, dan kunnen we samen naar je data kijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond