Deel dit artikel
-

Apple: DRM werkt niet tegen muziekpiraterij

In een drie pagina’s lange publieke brief zegt Apple-baas Steve Jobs dat antikopieerbeveiliging, DRM, niet werkt en mogelijk nooit zal werken. De beslissing over verwijderen van DRM uit iTunes en iPods is, zegt hij, niet aan hem maar aan de muziekindustrie. De Nederlandse Consumentenbond ziet liever dat Apple zich met deze boodschap ook tot de platenmaatschappijen richt.

Steve Jobs, de eigenaar van 's werelds grootste online muziekwinkel, Apple iTunes, zegt in een oogwenk alle antikopieerbeveiliging van muziek in zijn winkel te willen verwijderen. "Dat is het beste voor de consument. Waarom zouden de platenmaatschappijen toestaan dat Apple en anderen hun muziek onbeveiligd distribueren? Het simpelste antwoord is dat DRM-systemen niet werken en wellicht nooit zullen werken."

Job: "Wend je tot de muziekbranche, niet Apple"

Gisteren publiceerde Jobs op Apple.com een open brief onder de titel 'Gedachten over muziek'. In die publieke brief legt hij uit, dat zonder DRM de online muziekhandel nooit tot stand zou zijn gekomen zoals nu, maar dat hij inziet dat deze muziekafscherming tot wrevel onder consumenten leidt.

Consumenten verzetten zich internationaal tegen belemmeringen in winkels als iTunes. Als ze een liedje in de Apple-winkel kopen, of bij Sony of Microsoft, kan de digitale muziekkoper zijn liedjes enkel afspelen op een muziekspeler van de respectievelijke bedrijven. Zij, immers, maakten distributieafspraken met de platenmaatschappijen. De muziekuitgevers eisen daarbij dat muziek tegen herdistributie beveiligd wordt, de reden dat niet het open MP3-formaat maar besloten DRM-systemen worden gebruikt. Hierdoor kan een iTunes-klant zijn muziek niet op, bijvoorbeeld, een Microsoft Zune afspelen.

Met zijn open brief gooit Jobs de knuppel in het hoenderhok. Enerzijds zegt hij graag van DRM-systemen af te willen, anderzijds zegt hij dat die beslissing niet aan Apple is maar aan de platenmaatschappijen. Hij illustreert waarom DRM niet werkt.

22 betaalde liedjes per iPod 

In 2006 verkocht Apple 2 miljard liedjes en 90 miljoen iPods. Dat komt erop neer dat iedere iPod gemiddeld 22 betaalde iTunes-liedjes bevat. In Nederland ligt getal overigens aanzienlijk lager, op 3,5 liedje per iPod. De Apple-baas rekent verder voor, dat gemiddeld 3 procent van alle muziek per consument is. De overige 97 procent is onder meer geript van fysieke cd's of via p2p-netwerken gedownload. Jobs: "En voor de 20 miljard cd's die in 2006 werden verkocht is nooit een DRM-systeemontwikkeld. Je leest het goed!"

Consumentenbond: "Apple hoort ons goed"

Tegen het einde van de open brief blijkt de vermoedelijke aanleiding voor de open brief van Jobs: "Veel zorgen over DRM vinden hun oorsprong in Europese landen. Wellicht zouden zij die zich niet gelukkig voelen met deze situatie hun energie beter kunnen richten op de platenmaatschappijen om hun muziek zonder DRM te gaan verkopen."

Jobs, eigenaar van Apple maar ook de grootste aandeelhouder van Disney, doelt met zijn Europese verwijzing op formele klachten van consumentenbond in Duitsland, Frankrijk en Scandinavië aan het adres van Apple. Ook de Nederlandse Consumentenbond diende eind januari 2007 formele klachten tegen Apple iTunes en het daar gebruikte DRM-systeem in, als onderdeel van een langduriger actie. De Consumentenbond begon een klachtenprocedure bij zowel de onlangs opgerichte Consumentenautoriteit als bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De bond heeft nog geen antwoord gehad van beide instanties, aldus de woordvoerder.

De woordvoerder van de Consumentenbond over Jobs' brief: "Hij heeft goed geluisterd naar de klachten van de consumentenbonden. We menen dat platenmaatschappijen zelfs meer kunnen verdienen als ze hun materiaal niet meer met DRM afschermen. Het helpt immers niet tegen commerciële piraterij. Ik zie dit als een onderschrijving van onze stelling." De woordvoerder vindt het echter opmerkelijk dat Apple de klachten doorstuurt naar platenmaatschappijen. "Apple is de verkóper van het product."

Dat DRM-loze muziekverkoop bij voorbaat niet kansloos is, bewijst de Amerikaanse site eMusic.com. eMusic.com is na Apples iTunes Music Store de nummer twee verkoper van downloadmuziek in Amerika. De webwinkel verkoopt enkel liedjes in het niet-afgeschermde MP3-formaat. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond