Deel dit artikel
-

‘Apple Pay vooral goudmijn voor Apple’

Apples nieuwe Apple Pay betaalsysteem kon wel eens zeer lucratief uitpakken voor de computermaker. De banken betalen het bedrijf per transactie.

Hoewel geen details bekend zijn gemaakt, meldt persbureau Bloomberg dat de overeenkomst tussen banken en Apple is gebaseerd op bestaande kostenstructuren. Winkels betalen nu twee procent voor creditcardtransacties. Dit zijn de zogenoemde swipe fees. Mogelijk zijn soortgelijke afspraken gemaakt met Apple, die voor iedere transactie twee procent ontvangt.

De drie grote creditcardmaatschappijen Visa, MasterCard en American Express hebben stuk voor stuk een contract met Apple ondertekend. Visa en MasterCard verwerken jaarlijks 63,4 miljard transacties alleen al in de VS.

Inmiddels zou Apple zijn gaan onderhandelen van Visa Europa, al is niet duidelijk op welke termijn men diensten wil lanceren.

Deel dit bericht

5 Reacties

EVDP

@redactie. Dat was al te lezen in mijn reactie op het artikel “Apple start betaal dienst Apple Pay.

Quote:

Apple vangt een deel van de interchange fees. Dat is het verdienmodel. Wat direct de vraag oproept waarom Apple dat wel lukt en anderen niet. Kennelijk verwachten de creditcard maatschappijen en banken nogal wat van Apple Pay dat ze bereid zijn daar zelf op in te leveren.

Om schaalbaarheid te krijgen sluit Apple dus contracten af met de grootste en populairste banken in de VS en een flink aantal retailers. Daarmee hebben de banken, die min of meer buiten spel staan als het om mobiel betalen gaat, een manier gevonden om mobiel betalen grootschalig uit te rollen in de verwachting dat Apple succes heeft met Pay. Dat roept bij mij de vraag op; “what is in it for me?”

Welk voordeel heeft de consument bij het betalen met Apple Pay? Welk voordeel heeft de Merchant bij het accepteren van Apple Pay? Snelheid is wel erg marginaal om de consument te overtuigen om de plastic betaalkaart thuis te laten en enkel nog met een mobiel telefoon op stap te gaan. En om de merchant te overtuigen om bestaande betaal terminals te vervangen door NFC terminals.

De grootste uitdaging voor Apple is – en dat geldt voor alle aanbieders van mobiel betaal oplossingen – de consument en de retailer te overtuigen terwijl de bestaande betaal methoden (die min of meer allemaal hetzelfde werken) het prima doen.

Het is de retailer die de deal maakt bij de checkout en niet Apple, ook niet je bank of Paypal. Dus voor extra korting of andere aantrekkelijke aanbiedingen hoef je niet met Apple Pay aan te komen.

Betalen is geen product, betalen is ook niet sexy en hierin maakt Apple dezelfde fout als al die ander aanbieders van mobiel betalen die ondanks hun grootte, naam en faam gefaald hebben (zoals Google, Square). Betalen is geen product, betalen is een middel.

Unquote

OH

Evdp, jij bankiert nog met acceptgiro zeker?

EVDP

@OH Nee

Niels

0,15% is de fee, dit is inmiddels bevestigd door bronnen die deel hebben genomen aan de onderhandelingen namens de verschillende financiële dienstverleners.

Anton

Waarom moeten er 2 bedrijven verdienen aan transacties via mijn mobiel als ik met mijn pinpas dezelfde kwaliteit en snelheid van betalen heb en er slechts 1 bedrijf aan mij verdient. En ga er maar vanuit dat daar waar de banken iets af moeten dragen aan Apple ze over een jaar de bankkosten gaan verhogen en dan zijn er twee verliezers: ik en de middenstander waar ik mijn broodje of mijn biertje gekocht heb.
Apple pay is een leuk speeltje maar biedt niets dat ik niet al had met pinpas. En kom nu niet aan met de bewering dat het zoveel sneller gaat. Twee seconden per transactie, op een mensenleven is dat minder dan een uurtje of 6.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond