Deel dit artikel
-

Axivate Capital investeert in hoteltechnologie

Investeerder Axivate neemt voor anderhalf miljoen euro een belang in techstarter Mews. Het bedrijf, dat van Tsjechië naar Amsterdam verhuisde, levert zogeheten propertymanagement-systemen voor digitalisering van hotels, hostels en Airbnb’s.

Met eigen middelen bouwde Mews afgelopen jaren een enterprisegrade systeem om de werkprocessen van hotels te automatiseren. Het meest zichtbare resultaat daarvan is dat aangesloten locaties hun klanten vooraf kunnen laten inchecken, zoals bij de luchtvaart, en hen per sms de sleutel opsturen.

“Vooraf kan een locatie-eigenaar zijn gasten wijzen op de app. Die software leveren we ook. Gasten willen helemaal niet aan balies staan. Daarom kunnen ze via de app chatten met de receptie. En housekeeping heeft een eigen app waarmee ze hun route, door het management real time aan te passen, kunnen zien.” Directeur Matthijs Welle licht toe met welke middelen hij de hotelwereld bestormt.

“Als je kijkt naar de bestaande propertymanagement-systemen dan zie je hoe verouderd die materie is. Wij bieden een cloudgebaseerd systeem met een open API waarop nu dertig externe partijen koppelen met hun diensten. Die met Booking.com en Expedia, bijvoorbeeld, zorgen ervoor dat boekingen automatisch binnenkomen en dat de betalingen achteraf automatisch worden verwerkt.”

De klantdata zijn eigendom van de verblijfslocaties én van Mews. Dat kan mogelijk wel eens de kip met de gouden eieren worden, want het stelt het bedrijf in staat om extra, gepersonaliseerde diensten aan de gasten aan te bieden.

Het bedrijf maakt bekend dat het een investeringsronde heeft doorlopen. Met het nieuwe geld, anderhalf miljoen euro van investeerder Axivate uit Amsterdam, zal een aantal nieuwe mensen worden aangenomen. Maar het grootste deel van het groeigeld gaat naar de doorontwikkeling van het product.

Welle: “We hebben locaties in Tsjechië, Amsterdam en Londen. Vanuit de laatste twee doen we de internationale verkoop. Andere landen zijn van daaruit goed aan te reizen.” Een reseller doet de onboarding en training van de hotels, hostels en Airbnb-locaties.

Het verkoopproces is er een van de lange adem. Gemiddeld gaat er acht maanden over de tijd dat een locatie de eerste demo ziet en een maandabonnement afsluit. “Die investering rendeert het best als je integraties afneemt”, diensten van gekoppelde derde partijen.

De 25 koppen tellende onderneming wil zich ontwikkelen tot een wereldspeler. De weinige internationale spelers met wie het zich wil gaan meten zijn partijen als Oracle en het Duitse Hetras, onlangs door de Chinese IT-specialist Shiji overgenomen.

*) Axivate Capital is aandeelhouder in Emerce

Foto: Roderick Eime (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond