Deel dit artikel
-

B2B wil meer contentmarketing, weinig interesse e-commerce

Marketeers bij zakelijke dienstverleners in de B2B-sferen willen komend jaar vooral investeren in contentmarketing. Thema’s als social media, marketingcommunicatie, campagnes en e-commerce staan onderaan op de agenda.

Dat blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport dat Blinker samen met PIM (Platform Innovatie in Marketing) heeft gepubliceerd.

B2B-marketeers blijken qua werkopvatting behoudener dan hun B2C-collega’s.

Dertien procent van de 533 respondenten zegt dat zijn werkgever een eigen app heeft. Gekeken naar de belangrijke thema’s van 2016/2017 staan zaken als social media, campagnes, e-commerce en events helemaal onderaan de agenda. Dit zijn juist onderwerpen waarmee de betreffende bedrijven zich naar buiten toe kunnen profileren.

Profileren blijkt echter geen speerpunt. Leads genereren. Dat is waar het in de praktijk om draait. Genereren en opwarmen. Dat gebeurt met content marketing.

Een kwart van de ondervraagden zegt te werken met marketingautomationsystemen. Van de overige driekwart zegt de ene helft wel in marketingautomation te willen investeren en de andere helft niet. Het doel van deze investeringen zou niets anders zijn dan hetzelfde werk verrichten met andere machines: leads genereren.

Mark van de Berg van Blinker: “Wat me wel verbaast is dat e-commerce zo laag op de agenda staat. Dat is bij maar acht procent speerpunt.” Van de partijen die e-mailen met hun klanten, doet 36 procent omwille van e-commerce.

Foto: Andrew Magill (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Pieter van Diggele

Goed onderzoek van PIM en Blinker. Alleen met de conclusie “Profileren lijkt echter geen speerpunt” ben ik het volledig oneens. Content marketing is bij uitstek geschikt om je als bedrijf te profileren. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 82% van de marketeers “Educatie en kennisoverdracht” als doelstelling heeft. Marketeers vinden dit dus net zo belangrijk als leadgeneratie (ook 82%). Social media, campagnes, e-commerce en events zijn middelen om je contentmarketing doelstellingen (thought leadership, leads) te behalen, maar geen doelen op zich.

Pieter van Diggele

Kleine correctie: e-commerce is natuurlijk geen middel om een contentmarketing doel te halen. Ik denk dat deze uitkomst ook te maken heeft met het grote aandeel zakelijke dienstverleners bij de respondenten. Die hebben doorgaans nu eenmaal geen webshop met een productassortiment.

Mark Gelderblom

Content marketing is al een tijdje aan het borrelen binnen het MKB maar lijkt nu toch echt door te breken als slimme inzet van marketing middelen om blijvend waarde toe te voegen aan het merk en om op een laagdrempelige manier in contact te komen met geïnteresseerde & potentiële klanten. Ik kan deze beweging dan ook alleen maar aanmoedigen. Dit artikel gaat wat dieper in op de praktische invulling daarvan en is zeker interessant voor iedereen die met CM aan de slag wil. http://www.deherenvanfatsoen.nl/online-marketing-bureau-roosendaal/online-leadgeneratie-tips-klanten-werven-2016

Michiel Opgenoort

Met content marketing kun je als professionele dienstverlener pas echt laten zien waar je speerpunten/kennis ligt. Zeker wanneer het om advisering in de niche gaat, kan een cliënt veel beter een keuze maken op wie hij een beroep doet voor een bepaald financieel/juridisch probleem!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond