Deel dit artikel
-

‘B2B e-mails scoren op alle facetten beter dan B2C e-mails’

Zakelijke e-mails presteren zowel op het gebied van opens en kliks beduidend beter dan e-mailcampagnes in de consumentenmarkt. Ook blijkt dat het merendeel van de unieke opens nog steeds op een desktop wordt gedaan in plaats van op een mobiel apparaat.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van de e-Village E-mail Benchmark, het periodieke onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.

openrate

Opvallend in de E-mail Benchmark van 2016 zijn de wezenlijke verschillen in zakelijke e-mails en e-mails gericht op consumenten. Zo scoort het zakelijk e-mailverkeer in 2015 op zowel relevantie, opens en kliks beter dan e-mails gericht op consumenten, en ligt de open rate van zakelijke e-mails in 2015 op 31,55 procent ten opzichte van 22,20 procent bij e-mails gericht op consumenten.

Ook zijn er stevige verschillen zichtbaar op het gebied van Click Through Rate (CTR). In 2014 en 2015 heeft deze trend zich doorgezet.

In zakelijke e-mails wordt een stuk beter doorgeklikt dan in e-mails gericht op consumenten. Het is de zakelijke markt in 2015 ook gelukt om steeds relevanter te communiceren. De gemiddelde Click To Open (CTO) van zakelijke e-mails is 18,54 procent, ten opzichte van 17,28 procent bij e-mails gericht op consumenten.

Ondanks alle verwachtingen hebben de mobiele opens nog steeds niet de desktop gepasseerd. Maar de markt is nog nooit zo dicht bij het omslagpunt geweest, stellen de onderzoekers vast.

E-mails worden nu bijna even vaak op mobiele apparaten geopend als op een desktop. Ruim 49,79 procent van de unieke opens wordt op een mobiel apparaat gedaan. Wederom een stijging ten opzichte van de 45 procent in 2014, maar de opens op mobiele apparaten overtreffen nog steeds niet de opens op een desktop (50,21 procent).

Jaarlijks neemt het belang van e-mailmarketing nog steeds toe. Voor 78 procent van de marketeers neemt e-mail dit jaar een belangrijkere plaats in binnen de marketingmix dan twee jaar geleden.

En vertaalt zich in de budgetten. 39 procent van de respondenten geeft aan dat het budget voor e-mailmarketing in 2016 zal stijgen. Voor 6 procent is dit, alleen voor e-mailmarketing, zelfs een budget van 250.000 euro.

Het segment daaronder, met 100.000 tot 250.000 euro per jaar, wordt gehaald door tien procent. Een flinke stijging ten opzichte van 2015 toen dit percentage nog 3 procent bedroeg. 12 procent van de marketeers mag jaarlijks zo’n 50.000 tot 100.000 euro aan e-mailmarketing uitgeven (9 procent in 2015), en 8 procent heeft een budget van 25.000 tot 50.000 euro (7 procent in 2015).

grootsteuitdaging

De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2016 draaien om relevantie en beschikbare tijd. Ruim 33 procent van de ondervraagden ziet marketing automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door (on)voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing, genoemd door 24 procent van de respondenten.

De derde uitdaging van marketing Nederland is in 2016 databasemanagement, waarmee bedoeld wordt dat men meer inzicht wil verkrijgen in de database (nieuwe aanmelders, inactieven enzoverder).

Andere opvallende cijfers

*   Voor het derde achtereenvolgende jaar is e-mailmarketing het belangrijkste online marketingkanaal (69 procent). De tweede plek wordt ingevuld door SEO met 45 procent. SEA/Adwords staat op nummer drie met 39 procent.
*    Ondanks dat e-mailmarketing het ideale communicatiekanaal is om resultaten te meten blijkt uit de Benchmark dat 20 procent geen A/B testen uitvoert en 41 procent dit soms doet.
*    In de zakelijke markt is de CTO op een desktop beduidend hoger dan op een mobiel apparaat. De verhouding is zelfs ruim 70 procent desktop en bijna 30 procent mobiel.
*    De gemiddelde CTR is in 2015 (3,88 procent) gedaald ten opzichte van 2014 (4,43 procent).
*    De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt net als andere jaren nog steeds op vrijdag.

Deel dit bericht

2 Reacties

Yves Vande Velde

Vanuit onze ervaring/aanvoelen bij WYZ, lijken deze trends ook in België te kunnen kloppen. In B2B is e-mail nog steeds de absolute koploper voor gepersonaliseerde communicatie. Hebben jullie vergelijkende cijfers met Europa en België?

ferdinandes

het is maar wat je verrassend noemt. Gemiddeld zijn B2B lijsten kleiner dan B2C en moet je veel specifieker een optin geven, dan bij bijvoorbeeld een aankoop. Inherent hieraan zie je dan hogere opens/clicks/conversies ed. Is gewoon de wet van volume.

Voor wat betreft mobiel is die ook niet verrassend. b2b email komt gemiddeld vaker op een zakelijk emailadres en gemiddeld genomen hebben personen die dit lezen voor zakelijk minder vaak een mobiel of niet 1 die (echt) geschikt is voor het openen van emails.

Al met al intrappen van open deuren…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond