Deel dit artikel
-

Beslist.nl naar het buitenland

Productvergelijker Beslist.nl treft voorbereidingen om zijn diensten per 2020 op andere markten aan te bieden.

“We werken al met buitenlandse shops die in Nederland actief zijn”, zegt directeur Kees Verpalen “en willen dat ook mogelijk maken voor Nederlandse shops in het buitenland. Campagnestructuren zijn in wezen overal hetzelfde.”

Alhoewel Nederlandse winkels op andere markten vermoedelijk niet bekend zijn, staan Nederlandse partijen wel goed bekend. “Ze hebben goede prijzen, levertijden en service en hebben de logistiek goed op orde.”

De voorbereidingen voor de stap naar het buitenland hebben eerder te maken met taal dan techniek. Dat laatste is in wezen al op orde.

Het doel is om in het derde kwartaal buitenlandse activiteiten op te starten. Of dat onder een andere naam gebeurt en, zo ja, onder welke is nog niet besloten. Qua geografie denkt Verpalen onder meer aan Duitsland, Denemarken en Frankrijk.

De rol van sites als Beslist.nl is in de afgelopen jaren nogal veranderd. In de tijd dat e-commerce groot werd, boden vergelijkers inzicht in productgegevens en prijsstelling. “We maakten de markt transparant voor de consument. Prijsvergelijkers an sich hebben niet meer zo’n grote rol voor consumenten, maar voor winkeliers brengen we nog steeds winstgevend publiek aan.”

Met de opkomst van Google Shopping, waar de zoekgigant meer dan vijftien jaar aan sleutelde, veranderde de rol van prijsvergelijkers. Verpalen ziet zijn bedrijf tegenwoordig primir als verlengstuk van de marketing van de shops. “We doen primair zaken met de top honderd winkels van Nederland en spelen de rol van bemiddelaar.”

De perceptie is wellicht dat een bedrijf als Beslist.nl door Googles dominantie, die door Europa is bestraft, aan verkeer verliest. Maar niets is minder waar. “Vorig jaar hadden we dagelijks 350.000 bezoekers. Op dit moment zitten we op 450.000”.

Die groei betreft extra ingekocht verkeer. De kosten daarvoor drukken niet meer extra op het resultaat van de onderneming. “Vorig jaar is de interne organisatie strakker gemaakt, is het management veranderd en zijn afdelingen gewijzigd.” Dat moet ervoor zorgen dat de winst van 550.000 euro vorig jaar weer in de miljoenen moet gaan belopen in 2019. “De focus ligt weer op betekenis leveren aan de klant.”

Deel dit bericht

9 Reacties

M.

Het zou me toch ten zeerste verbazen als Beslist in het huidige landschap nog een lange florissante toekomst heeft. Niet met het oude model in elk geval. Als Google haar Shopping niet had open gezet voor de CSE’s denk ik dat ze hun naam al hadden kunnen aanpassen naar Besloten.nl.

W

Zolang Beslist, als enige partij in de markt, commissie niet terugbetaald aan retailers ingeval van retouren en annuleringen, zal her aantal aangesloten shops eerder afnemen dan toenemen. Inkopen van (slecht) zoekverkeer is niet zo moeilijk en zorgt voor nog minder rentabiliteit voor de retailers. Wat mij betreft is er geen toekomst meer voor Beslist, ook niet in het buitenland.

Robin

Hier in Griekenland is er “Skroutz.gr” – de Griekse versie van Beslist. Zeer succesvol, in elk geval zolang Google Shopping hier nog niet beschikbaar is. Die zijn inmiddels ook uitgebreid naar UK en Turkije.
Skroutz steekt behoorlijk meer werk in het “bladerbaar” maken van het aanbod van alle webwinkels, prijs vergelijken en product reviews. Beslist zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen voordat ze het gaan proberen op te nemen tegen de lokale concurrentie in Duitsland, Denemarken, en Frankrijk (sowieso niet de meest interessante landen om dit model naartoe uit te breiden lijkt me.. kijk ook eens rond wat er gebeurt buiten west europa ;))

Maarten van Heemskerk

We groeien door ingekocht verkeer, laat me raden, voornamelijk via Google. Het is een model dat niet blijvend is. De rol van Beslist en Kieskeurig is marginaal. De kosten van het inkopen van verkeer drukt zwaar op de begroting, te zwaar op termijn i.m.o.. Toegevoegde waarde is lager en lager, ik zie het somber voor ze in.

Robert - Webresultaten

Hallo Maarten, ja ze hebben ook zwaar jaar gehad bij Beslist wat ik begrijp uit de KvK data. Klopt dat ze veel traffic inkopen etc., maar zolang je die arbitrage (want dat is wat ze doen) goed doet is het een prima model. Vergis je ook niet in de organic resultaten waar ze het goed doen (is “gratis” traffic).

Robert

Goedkoop inkopen via Speurders, Google & later ook Marktplaats waren icm topposities SEO margeknallers voor Beslist. Cheap kliks inkopen, dure kliks doorverkopen. Zij veranderen hun strategie op basis van [hun] verdienmodel (en de ontwikkelingen van hun succesfactor Google) maar wat mij betreft zonder enige focus op wat een consument vandaag de dag zoekt.. iig niet Beslist. Overigens respect wat Beslist aan rendement heeft gedraaid. Tof dat er de schouders onder wordt gezet, maar bij een ebitda van 6+mio zou er met terugwerkende kracht toch liever een overname hebben plaatsgevonden a la Hyves… 😉

Robert

Hallo naamgenoot Robert, waar jij hebt over hebt is puur de financiële kant. Het is mooi als je het bedrijf weer verder krijgt na een mindere periode. En ze hebben vast wat buffer, dan boeit het eigenlijk niet als je een paar jaar “slechts” quitte of beetje profit draait. Als je als referentie de topjaren qua profit ziet, dan kunnen heel veel bedrijven beter verkopen :-).

Robert

Hey Robert. Mijn begin heeft puur met een slim marketing- businessmodel te maken en de ROI die adverteerders er draaiden zal toen ook prima zijn geweest. Traffic op die manier inkopen en met gigantische marges doorverkopen is een mager model om in e-commerce land mee te draaien voor de lange termijn. Vreemd ook dat ze claimen met 10duizenden shops te werken en nu vooral focussen op de top 100……. tevens is het al jaren 500k per dag volgens de website.. 350 en nu 450k. Vraag me af hoe integer deze info is. Dus nogmaals, verkopen met dat rendement was beter geweest dan pretenderen dat Google je “concurrent” is..

Tom

Door hun cpc-cps fratsen in het verleden, hebben ze in NL de sympathie niet meer (althans niet bij mij). Hun aanbod dekt ook niet de hele markt en vaak zijn producten via andere kanalen of CSS’s goedkoper te vinden.

Die ballast hebben ze in het buitenland niet, dus wie weet kunnen ze daar hun verloren omzet wat goed maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond