Bezorg- en afhaalomzet in de foodsector naar 4 miljard euro

In 2015 is de bezorg- en afhaalomzet in de foodsector met ruim 8 procent gegroeid tot 1,13 miljard euro. De komende jaren zal die markt stijgen tot een omvang van minimaal 4 miljard in 2025. Dat blijkt uit cijfers die het Food Service Instituut Nederland (FSIN) vandaag heeft gepubliceerd bij de opening van horecabeurs Horecava in Amsterdam.
Daarbij gaat het niet alleen om de bezorg- en afhaaldiensten van retailers (450 miljoen euro), maar ook om de duizenden kleine bezorg- en afhaaldiensten vanuit foodservicesegmenten (pizzakoeriers, tafeltje-dek-je, Thuisbezorgd.nl, diepvriesmaaltijden et cetera).
De organisatie constateert in het algemeen een ‘veranderend foodshoppergedrag dat zich weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt.’
De consument kiest voor de locatie, atmosfeer en prijs die hem het beste past of recht doet aan zijn levensstijl. Op dag X is dat het bouwmarktrestaurant. Op dag Y een trendy hamburgertent. Op dag Z een maaltijd via Thuisbezorgd.nl. ‘Traditionele horecatypen die niet meebewegen met deze consument zijn sneller out of business dan in hun ergste nachtmerries, mede doordat social media dit gedrag versnellen’, zo analyseert het FSIN.
Nieuwe diensten als Marleenkookt.nl, Thuisafgehaald.nl en Airdnd.nl zijn voorlopers van talloze nieuwe spelers op de grenzeloze foodmarkt waarin ook de consument zich als kok gaat gedragen. Dankzij internet is de drempel voor particulieren om toe te treden tot professionele markten veel lager geworden. Menig talentvolle thuiskok betreedt de markt, aangemoedigd door tv-programma’s als Heel Holland bakt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond