Deel dit artikel
-

Bijenkorf start loyaltyprogramma social media

De Bijenkorf gaat zijn klanten belonen voor sociale interactie met het merk. Voor iedere tweet, like, share, of comment sparen ze punten.

Belangstellenden moeten zich eerst aanmelden voor het zogeheten Social Reward. Dat werkt via Twitter en Facebook. De leverancier van de onderliggende technologie is het bedrijf Prooflink.

Voor iedere sociale interactie worden punten gespaard die kunnen worden ingewisseld bij de winkel. De incidentele puntenspaarder kan gaan voor een gratis kopje koffie. “Binnen anderhalve dag maak je al kans op een koffie voucher”, aldus het warenhuis.

De fanatieke Twitteraar of Facebooker kan sparen voor cadeaubonnen van twintig of vijfhonderd euro. De laatste bon wordt enkel verstrekt vanaf vijftienduizend punten. Dat zijn vijftienhonderd interacties.

Robert Bohemen, Directeur Marketing van de Bijenkorf licht toe:“Deze innovatieve toevoegingen op social media passen binnen de multichannel-strategie van de Bijenkorf waarin digitaliteit en e-commerce een belangrijke rol innemen. Door continu te vernieuwen en onze klanten te verrassen blijven we een van de grootste spelers op het gebied van social media in Nederland met ruim driehonderdduizend Facebookfans.” En dertigduizend twitteraars.

Foto: Paul Joseph (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Pieter Vlamings

Benieuwd hoe men de Facebook regels gaat omzeilen die stellen dat ‘You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.’.
Bron: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Maarten C Smit

Is extrinsieke motivatie wel een goede manier? De content kan in netwerken van de deler als spam ervaren worden?

Ronald van der Aart

Wat is het doel van de Bijenkorf? Customer loyalty of meer bereik? Bij het belonen van ‘super-promoters’ (de groep die nu al enthousiast is over het merk en dat regelmatig online laat weten) kan ik me nog iets voorstellen (hoewel er makkelijkere manieren zijn om dat te doen), maar het bereik c.q. share of voice vergroten onder andere groepen voelt nogal geforceerd. Laat iemand zich met een paar punten lijmen om een positieve tweet (of geldt het ook voor negatieve tweets?) te sturen over een merk waar je niet laaiend enthousiast over bent. Benieuwd of dit vooraf onderzocht /getest is ….

Tonny Vermeulen

Ik vind dit een mooie social campagne, thumbs up! Maar … weinig innovatief, het idee bestaat al langer. In 2012 is Festival Incubate een soortgelijke (en erg geslaagde) social campagne gestart met als doelstelling het stimuleren van dialoog rondom Incubate door op een vernieuwende en interessante manier social media in te zetten. Het project heet Loyal Class, naar de zeer loyale en betrokken bezoekers van het festival. In 2012 won Incubate hiermee de Gouden Struis, de prijs voor de beste marketingcampagne binnen de podiumkunsten. Lees meer op http://www.goudenstruis.nl/incubate

Rick Maresch

Ze zouden eigenlijk de koppeling moeten maken naar integratie van die ‘rewards’ op je Bijenkorf card. Anders zit je weer met van die papieren ‘old school’ tegoedbonnen…

Sven van de Rest

Dat je bij 5000 credits een cadeaubon krijgt van €20,- zou ik niet zo zeker van zijn met de toevoeging ‘maak je kans op’. Daarbij, dat het om euro’s gaat staat er ook niet 😉

“Zodra je 5000 credits hebt gespaard maak je kans op een Cadeaucard t.w.v. 20,-“

Satya van Heummen

Eigenlijk kopen ze dus loyaliteit.
Kun je het dan over loyale klanten hebben? Moet je voor loyaliteit niet vanuit de kracht van je merk uit gaan? Dus hoe goed je als merk je klanten begrijpt en bediend?

En het is niet echt iets nieuws onder de zon. Douwe Egberts of Esso zegeltjes sparen bestaat al jaren. Enige verschil is dat je daarbij een product moet kopen, dus het zit in de marge berekend van het product. Bij dit concept hoef je alleen maar te liken etc. Zal eerder van marketing budget afgaan.

erik van der veen

Het is een meer dan uitmuntend bedrijf. De temperatuur in de winkelpanden is precies goed, de ramen zijn altijd mooi schoon, de kwaliteit van de producten is werkelijk waar fenomenaal, de service staat synoniem voor subliem, het personeel is uitermate professioneel en het productaanbod perfect uitgekiend.

Heb een piepklein puntje van kritiek. Ze zouden mensen ook moeten belonen voor positieve reacties op nieuwssites.

Zonder gekheid: ik hou het initiatief nauwlettend in de gaten, maar voor mijn gevoel is het weer een nieuwe geforceerde manier van succes halen uit social media.

Maar ik laat me graag verrassen. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond