Deel dit artikel
-

Blokker pakt fysieke winkels aan, versterkt e-commerce

Blokker ontslaat 440 medewerkers, maar zal dit jaar 25 miljoen euro blijven investeren in e-commerce, IT, logistiek en uitrol van de nieuwe winkelformule in enkele tientallen winkels. Dat heeft de retailer zojuist laten weten.

De reorganisatie heeft geen gevolgen voor de e-commerce activiteiten van Blokker, die sinds oktober 2014 zijn ondergebracht bij Nextail: het zogenoemde shared service center Omnichannel van Blokker Holding.

De online omzet van Blokker is afgelopen jaar met ruim 40 procent gegroeid en het assortiment van de webwinkel is aanzienlijk uitgebreid. In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet zelfs met 65 procent.

Bij de fysieke winkels moet wel wat gebeuren. Er gaan geen winkels sluiten, wel wordt de winkelbezetting in de helft van de 500 eigen winkels gereduceerd. Verder is besloten de nieuwe winkelformule na de zomer stapsgewijs verder uit te rollen.

De zogenoemde pilotwinkels laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de filialen in de bestaande situatie. Ook worden elementen uit de nieuwe formule geïntroduceerd bij bestaande winkels. Het 24Kitchen assortiment is hier een voorbeeld van, evenals de lancering van het Douwe Egberts geschenkenassortiment in circa 350 Blokker-filialen.

Vandaag wist V&D op de valreep een faillissement te voorkomen door een akkoord met de banken en eigenaar Sun Capital. Het akkoord voorziet in een huurbesparing van 24 miljoen euro. Daarnaast zou investeerder Sun in totaal 60 miljoen euro in V&D steken, waarvan de helft in de vorm van een lening.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruud

Ze moeten de webwinkel openen met een plaza zoals bol.com eerder heeft gedaan. De magic sauce van Amazon is groot assortiment, laagste prijs en fast delivery. Dat laatste gaat een commodity worden, die eerste twee los je op met een plaza. Amazon en bol outperformen op de category huishoudelijk e.d. Op die manier kun je de merknaam gebruiken als bekend vertrouwensmerk in een bredere richting op korte termijn.

Mark

Blokker heeft nog een slag te maken maar is er zeker mee bezig. Na het Jaap Blokker tijdperk is het even zoeken geweest voor deze keten maar ze hebben allerlei activiteiten opgestart om zich klaar te maken voor de toekomst. Het opzetten van een competence center voor ecommerce wat werkt voor alle entiteiten. Meer centraal vanuit het hoofdkantoor, allemaal zaken die goed zijn maar die wel een en ander vragen van de traditionele mensen binnen de organisatie. Het is niet alleen het invoeren van nieuwe systemen, processen en procedures. De slag moet gemaakt worden door de mensen en dat is een transitie die wel enige tijd in beslag neemt. Ook zul je zien dat daar andere mensen bij passen en iemand die niet meekan zal plaats moeten maken voor mensen die zich wel aanpassen. Dat is inherent aan veranderingen. Een ding is duidelijk de consument heeft een totaal ander aankoopgedrag dan 10 jaar geleden.

Jeroen Bos

In 2007 heb ik “uitzendtijd” gekregen bij mijnheer Jaap Blokker. Zeer inspirerende man, maar helaas, net als zovele andere traditionele retailers, toen niet ontvankelijk voor mijn boodschap om vol in te zetten op Ecommerce en tevens longtailing online/offline te gaan toepassen. Helaas…..pas ergens in 2012 kwam het besef dat Blokker zijn haast monopolistische functie ging verliezen aan allerlei online partijen maar ook vooral aan Action. De inhaalslag is volop ingezet, maar de vraag is of men de opgelopen achterstand wel kan inhalen. Misschien is een overname van Wehkamp iets? Dan heb je in één keer ook alle niche shops van Fonq in huis, waar steeds meer omzet naartoe gaat. Daarnaast is het zinvol dat men zo snel mogelijk Marskramer sluit ( net als Saturn naast Mediamarkt ) omdat deze formule niets toevoegt. En vervolgens zsm Big Bazar uitrollen met onderscheidend assortiment als prijsvechter tegen Action.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond