Deel dit artikel
-

Bol.com krijgt stempel: CO2-neutraal

Bol.com draagt vanaf vandaag als eerste e-commercebedrijf in Nederland en België het Climate Neutral Certification-keurmerk. Het handelsplatform wil een voorbeeld zijn voor de online industrie in de lage landen.

Het stempel CO2-neutraal is uitgedeeld door Climate Neutral Certification uit Utrecht, dat deel uitmaakt van adviesbureau Anthesis Group. Andere instanties in Nederland die hiermee werken zijn Arla Foods, PLUS, bloomon en CONO Kaasmakers.

CO2-neutraal is niet hetzelfde als CO2-vrij, maar het is wel een stap in die richting. bol.com heeft de volledige CO2-uitstoot van zijn processen in kaart gebracht en reductiedoelen opgesteld volgens de regels en richtlijnen van het parijsakkoord. De teller gaat lopen vanaf het moment dat artikelen bij bol.com in een fulfilmentcenter binnenkomen tot de bezorging aan de voordeur van de klant, de retouren en alles daar tussenin. Dat houdt ook in: kantoren, serverlocaties, het energieverbruik en verpakkingen.

Aan de hand van die inzichten reduceert bol.com zijn CO2-uitstoot en compenseert wat overblijft.

Voor de 49.000 verkooppartners die via het platform verkopen is de operationele uitstoot berekend. Die wordt ook gecompenseerd.

Jori Ebskamp, lead MVO & duurzaamheid bij bol.com: “De komende jaren ligt onze focus op verdere reductie, in lijn met de condities van CNG. We ondersteunen onze verkooppartners bijvoorbeeld door kennis te delen en logistieke diensten aan te bieden die hun processen verduurzamen.”

Of de handelssite uit Utrecht echt de eerste in Nederland is die CO2-neutraal is, is discutabel. Een internationale partij als Gorillas claimde vorige maand hetzelfde. Zalando deed een vergelijkbare uitspraak in 2019.

CO2-neutraliteit wordt bereikt door de eigen uitstoot en die van de directe partners te meten en te compenseren met inkoop van bijvoorbeeld zonne- en windenergie. De volgende stap is de eigen CO2-uitstoot niet enkel te compenseren, eventueel met terugwerkende kracht, maar deze zelfs operationeel helemaal uit te bannen.

Google, bijvoorbeeld, is sinds 2007 CO2-neutraal en heeft koers gezet om ’s werelds eerste CO2-vrije concern te worden. Dat zou voor 2030 moeten zijn:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Sander - giftomatic

Dit is geweldig! Dat er velen mogen volgen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond