Deel dit artikel
-

Booking.com moet van de EU communicatie verbeteren

Booking.com heeft een akkoord gesloten met Europees commissaris voor Consumentenzaken Didier Reynders om eerlijker te communiceren over hotelaanbiedingen. Dat meldt De Tijd.

Booking.com zette bezoekers van de site vaak onder druk om toch vooral snel te boeken. ‘Nog maar 1 kamer over!’

Dit soort mededelingen is echter misleidend, aangezien het alleen iets zegt over de beschikbaarheid op de boekingssite zelf.

Nu moet het bedrijf zijn communicatie in lijn brengen met de Europese consumentenwetgeving, die vanaf 17 januari 2020 scherper wordt.

Aanbiedingen mogen nu niet meer als beperkt in de tijd worden aangeduid. Ook moet de site vermelden als een hotel betaald heeft om bovenaan in een lijst met zoekresultaten terecht te komen.

Tot slot moet Booking.com de totale prijs die reizigers moeten betalen vermelden. Inclusief alle toeslagen en belastingen.

Booking.com krijgt tot 16 juni 2020 om alle wijzigingen door te voeren.

Booking benadrukt ‘vrijwillig te hebben samengewerkt met de Europese Commissie om proactief een reeks afspraken te maken waarvan we geloven dat de consumenten er profijt van hebben, maar uiteindelijk gelooft Booking.com in duidelijke wetgeving en normen die voor iedereen in de sector gelden, om zo een gelijk speelveld en een consistente standaard voor de consumenten te creëren’.

Overeengekomen zijn de volgende aanpassingen:

– Duidelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen, bijvoorbeeld wanneer zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor betaald is door de eigenaar van de accommodatie;
– Alle vermelde prijzen worden getoond inclusief alle onvermijdbare kosten;
– Duidelijke en juiste informatie over beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste;
– Aanbiedingen moeten ook echt aanbiedingen zijn;
– Het vergelijken van prijzen niet presenteren als korting als dit geen daadwerkelijke korting is. Bijvoorbeeld door een prijs ‘door te strepen’ kan je de indruk wekken dat er een korting wordt gegeven, terwijl dit niet altijd zo is.
– Het geven van duidelijke informatie over kortingen, bijvoorbeeld door uitleg te geven over het standaardbedrag van een kamer als grondslag voor een korting;
– Uitverkochte accommodaties alleen in de zoekresultaten opnemen als dit past bij de zoekcriteria van de consument;
– Een duidelijk onderscheid maken tussen professionele en particuliere aanbieders.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond