Deel dit artikel
-

Brancheorganisaties: thuiskopieheffing moet op de schop

Brancheorganisaties NLkabel, Nederland ICT en FIAR CE willen af van de kopieerheffing nu steeds meer consumenten gebruik maken van streamingdiensten.

De thuiskopieheffing is bedoeld als vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik. Maar volgens NLkabel, Nederland ICT en FIAR CE is dat niet meer van deze tijd.

De Nederlandse consument streamde in 2015 per dag 105 minuten video. Dat is een stijging van ruim 60 procent, zo blijkt uit eigen onderzoek van de organisaties.

Gemiddeld wordt 38 minuten per dag naar online video gekeken. Vorig jaar was dat nog 23 minuten.

Catch-up TV (het terugkijken van lineaire televisieprogramma’s via programma gemist op Replay TV) is goed voor 28 minuten per dag.

Uit het onderzoek blijkt dat 88 procent van de Nederlanders inmiddels gebruik maakt van streaming videodiensten en 43 procent van streaming muziekdiensten zoals Spotify en Deezer. Hoewel het kopieergedrag voor een groot deel is verdrongen door streaming, is door Stichting de Thuiskopie in 2015 ruim 20 miljoen euro meer geïncasseerd dan in 2010. Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT, vindt dat thuiskopieregeling op het nieuwe kijk- en luistergedrag moet worden afgestemd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond