Deel dit artikel
-

Bureaus, klimaat en controversie: hoe verbeter je de wereld samen met je klant?

De CO2-uitstoot van (digital) bureaus zelf is relatief laag, maar via klanten tikt het al gauw aan: tot ruim een kwart meer CO2-uitstoot per persoon. De roep om grote vervuilers en andere controversiële partijen niet langer te steunen of te helpen veranderen groeit. Maar hoe doe je dat? Verschillende koplopers delen hun ervaringen.

‘Een betere wereld begint bij jezelf.’ Van reclamemakers tot lobbyisten en overheden: de macht van de consument om een betere wereld te creëren, wordt van oudsher vaak benadrukt. Hoe meer duurzame keuzes er gemaakt worden, hoe groter de impact. Er wordt echter nogal eens aan voorbijgegaan dat die consumenten in hun keuzes beïnvloed worden door geslepen campagnes van creatieve geesten en voor hun consumptie afhankelijk blijven van het aanbod dat beschikbaar is – of wellicht beter gezegd: bereikbaar. Purpose Disruptors, een netwerk van reclame-insiders die samenwerken om klimaatverandering aan te pakken, becijferde in samenwerking met econometrisch bureau Magic Numbers dat de Britse reclame-industrie in 2019 verantwoordelijk was voor meer dan 186 miljoen ton CO2. Adverteren voegt daarmee 28 procent extra toe aan de jaarlijkse CO2-voetafdruk van elke persoon in het Verenigd Koninkrijk. Deze Advertised Emissions zijn de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de stijging van de verkoop die wordt behaald door advertenties. En dus heeft de bureauwereld wel degelijk invloed op het klimaat en de stand van de wereld. Het verbaast dan ook niet dat te midden van de groeiende aandacht voor (het tegengaan van) klimaatverandering steeds vaker gesproken wordt over de bijdrage hieraan. Ook in Nederland. ‘Every job can be a climate job.’ Maar hoe?

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!