Deel dit artikel
-

Co-creatie als commentaar

“Open up!” Dat is dit jaar het thema van Emerce eDay. Logisch, want onderwerpen als co-creatie en crowdsourcing zijn buzzwords die inmiddels ook steeds vaker daadwerkelijk worden toegepast. Maar werkt het ook echt altijd?

Om de proef op de som te nemen, besloot ik namens Emerce om het commentaar voor Emerce 79 op collaboratieve wijze tot stand te laten komen. Ik plaatste bovenstaande zinnen op mijn weblog en vroeg mijn 750 contacten op Twitter (veelal vakgenoten) om dit betoog samen publiekelijk af te maken. Dat heb ik geweten. In een paar uur tijd had ik op mijn blog al meer dan vijftig reacties binnen. Al citerend ontstaat een gestroomlijnd verhaal.

"Het werkt alleen als de initiatiefnemer er zelf echt in gelooft en bereid is open te zijn, kritiek toe te staan en controle los te laten." Wel heeft het ‘alleen zin als het past bij het gedrag van de organisatie.’ "Daarnaast is het belangrijk dat je naast het geven van een podium ook echt iets doet met de input van de ‘crowd’. Ook als deze input haaks staat op wat de organisatie voor ogen had."

Concluderend: "Voor een organisatie heeft het pas zin op het moment dat co-creatie en crowdsourcing geen buzzwords meer zijn, maar een deel van het bedrijfsproces." "Hartstikke leuk om als fans van een merk mee te kunnen denken, maar beloon ze daar ook meer voor." "Het grote probleem is dat bij de co-creaties de co’s niet betaald worden, maar de creaties wel." "Alleen authentieke communities die ook waarde terugkoppelen aan haar co-creërende gebruikers zullen echt succesvol worden."

Belangrijk: "Bij openheid en creativiteit moet je niet vergeten te regisseren." Dat laatste kan ik nu uit eigen ervaring alleen maar beamen.

Jeroen Mirck, redactiechef

Met dank aan: @advany, @arnehulstein, @aymanvanbregt, @erwblo, @ewoutwolff, @jpschadde, @karlijn, @sigrid1980, @vangeest en alle andere participanten.

P.S.: Over de totstandkoming van dit redactionele commentaar voor Emerce 79 schreef Jeroen Mirck ook een blogbericht. "Mocht het project mislukken, dan was ik evengoed genoodzaakt om de onbruikbare input te verwerken in mijn commentaar. Niets is immers funester voor co-creatie dan het negeren van de uitkomst. Daarmee zeg je als opdrachtgever in feite "Fuck you" tegen je klanten."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond