Concurrentie boekt 113 miljoen omzet via Neckermann.de

Concurrenten van Neckermann in Duitsland realiseerden in 2010 voor 113 miljoen euro omzet via de grote e-commercesite. Het bedrijf verliest geen klanten door zijn site open te stellen voor derden, maar wint.
Dat blijkt uit de financiële resultaten die Neckermann over zijn partnerprogramma bekend maakte (download PDF).
De omzet die derden via Neckermann.de realiseerden steeg van 2009 op 2010 met 37 procent. De e-commercesite krijgt op verkocht item een commissievergoeding omdat het zijn bereik en systemen ter beschikking stelt.
Inmiddels is 13 procent van de omzet van Neckermann zelf afkomstig uit handel die de concurrentie op zijn site realiseren.
In Nederland is Bol.com de enige die een vergelijkbaar initiatief exploiteert in de vorm van Bol.com Plaza. Plaza bevindt zich nog in de opstartfase. Slechts een handjevol winkels is er op aangesloten. Marketingdirecteur Michel Schaeffer verwacht dat dat aantal in de komende weken verdubbelt tot twaalf.
Bol.com verwacht dat op termijn tussen de 25 en 30 procent van de omzet van bepaalde productcategorieën afkomstig kan zijn uit handel van concurrentie op zijn site. Dat is in lijn met de verwachtingen die Amazon.com heeft van een vergelijkbaar verkoopsysteem op diens site.
Neckermann heeft 150 bedrijven die hun assortiment via het portaal Neckermann.de aanbieden. Eenderde van hen handelt in kleding en mode-accessoires. Dat is een segment waar Bol.com niet in actief is, alhoewel dat sowieso via het Plaza-project uiteindelijk zal veranderen.
Foto: Andrew Archy (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond