Deel dit artikel
-

‘Consument wil betalen voor innovatie’

Consumenten willen best wel betalen voor innovatie. Waar het gemiddelde bedrag voor een smartphone tien jaar geleden nog zo’n 150 euro bedroeg, vinden consumenten het geen probleem meer om daar nu 800 euro of meer voor neer te tellen. En die trend geldt eigenlijk voor alle consumentenelektronica, zo vertelde onderzoeksbureau GfK vrijdag op de persconferentie van IFA in Huelva, het Zandvoort aan Zee van Spanje.

Consumenten zijn op zoek naar innovatie en een rijke beleving en willen daar ook voor betalen, vertelde Friedemann Stöckle van GfK op de jaarlijkse persdagen van de grootste elektronicabeurs van Europa. “Dat zie je terug in de cijfers, veel van de apparatuur een die consumenten gebruiken is hooguit drie jaar oud.”

De enige categorie waar dat niet voor telt is witgoed, maar ook hier is innovatie belangrijk om consumenten over de streep te trekken. Apparaten die energiezuinig zijn en het milieu sparen vinden gretig aftrek.

De wereldwijde markt voor consumentenelektronica van ruim 1 biljoen euro is al enkele jaren vrij stabiel. 44 procent betreft smartphones, huishoudelijke apparaten hebben een marktaandeel van 17 procent en televisies en camera’s zijn samen goed voor 15 procent.

Maria Aguete (IHS Market) wees in Spanje op de snelstgroeiende markten: al meer dan de helft van de verscheepte televisies ondersteunt 4K, de tot nu toe hoogste beeldkwaliteit; in Europa bedraagt het percentage verscheepte UHD toestellen al 63 procent. Reden zijn de steeds lagere prijzen, ook van grotere schermen. Er zijn al 142 televisiekanalen met 4K content, waarvan 130 commercieel. Vorig jaar zijn al 18.600 televisies met 8K verscheept, maar buiten China zit er weinig schot in de verkoop.

5G wordt het komend jaar breder beschikbaar, en vooral video en realtime gaming zijn belangrijke overwegingen om een 5G toestel aan te schaffen, zo blijkt uit de cijfers. Aguete wees op India, waar 71 procent van de bevolking mobiel internet gebruikt om video te kijken. Netflix heeft daar al een goedkope mobiele versie van zijn videodienst gelanceerd. SK Telecom experimenteert intussen met 8K tv in Zuid Korea.

De opmars van stemgestuurde producten, zoals slimme luidsprekers, gaat intussen onverminderd door. Om die markt echt van de grond te tillen is interoperabiliteit essentieel. Alleen Amazon Alexa komt daar enigszins bij in de buurt, meent Aguete.

Smart Home lijkt eveneens te voorzien in een behoefte. De markt voor slimme LED lampen, alarmsystemen en autonome grasmaaiers is vorig jaar met 8 procent gegroeid. Ook hiervoor geldt dat de consument op zoek is maar eenvoud, maar geld is minder belangrijk. Menige consument verwacht dat dit soort apparaten de woning beter beveiligt, gezonder en efficiënter maakt, en dus waarde toevoegt.

GfK ziet ook een enorme groeimarkt voor gaminglaptops en monitoren. Gaming als ecosysteem heeft zich ontwikkeld van een nichemarkt tot een serieuze industrie, vertelde Markus Kick van Global Strategic Insights.

Online verkoop is bij al deze sectoren van levensbelang. Niet alleen heeft de consument een ruime keuze aan apparatuur, producten kunnen doorgaans snel (de volgende of dezelfde dag) geleverd worden. Dat appelleert aan wat consumenten tegenwoordig belangrijk vinden: de instant koopbevrediging.

De sector profileert daarbij duidelijk van nieuwe koopjesevenementen als Black Friday en Singles Day, waardoor de nadruk niet langer ligt op het feestseizoen in december en fabrikanten zich meer kunnen en moeten concentreren op verkoop buiten het seizoen.

Fysieke winkels blijven wel belangrijk voor de verkoop van huishoudelijke apparatuur, signaleerde Norbert Herzog van GfK. Reden om nog meer in te zetten op omnichannel, adviseerde hij.

IFA Berlin, de grootste beurs voor consumentenelektronica, vindt dit jaar plaats van 6 tot en met 11 september in Berlijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

800 euro voor een priegelfoon???? En dat om bereikbaar te zijn wanneer je dat eigenlijk niet wilt, af en toe een sms-je, een e-mailtje en om nu en dan wat op te zoeken via websites? Een apparaat dat eeuwig zeurt om stroom? Dat opeens om onduidelijke redenen geen bereik heeft? Waarop het hopeloos schrijven is? Al die ergernis noemen ze ze hierboven een ‘rijke beleving’. ‘Newspeak’ noemde Orwell dat. Ja, ergernis is ook beleving.
Ik vermoed dat hier appels met peren worden vergeleken. Priegelfoons van onder de 150 euro zijn er nog zat. Ik denk niet dat de meeste mensen, zelfs als ze zonodig aan sociale media en webshopwinkelen meel willen doen, er 800 euro voor over hebben.
Mijn wasmachine is al meer dan twintig jaar oud. Hij doet het nog steeds prima. Waarom is apparatuur bij ‘moderne mensen’ drie jaar oud? Na twee jaar wordt het al niet meer ondersteund. Je probeert het nog een beetje op te rekken tot je wel aan de dwang om een nieuwe te kopen moet bezwijken. En zulke verspilling is goed voor het milieu?
4K of 8K tv? Als je nu tv-programma’s van vroeger ziet, nog in zwart wit, dan verbaas je je over de povere beeldkwaliteit van destijds. Maar we vonden het toen net zo mooi als nu een HD-tv. Ik heb dus helemaal geen haast om mijn huidige grootbeeld te vervangen.
Instant-koopbevrediging, daar heb ik ook wel eens last van. Bijvoorbeeld als ik naar een winkel ga en ze hebben niet wat ik nodig heb. Bestel maar via de webshop, zeggen ze dan. Ga maar lekker klungelen op je priegelfoon. Daar krijg je binnenkort Apple Pay op, dus je kunt daar nog mee betalen ook. Trouwens, onze winkel gaat binnenkort toch dicht, want we hebben op deze manier al zoveel klanten weggejaagd, dat een winkel open houden niet meer rendabel is.
“De klant is op zoek naar eenvoud,” staat er. Daar ben ik het nu eens WEL volledig mee eens. Iets simpelweg in een winkel kopen en mee naar huis nemen. Niet bestellen via een webshop, dat ze langskomen op een moment dat je zelf niet thuis bent en de bezorger het pakje aflevert bij de buren en als jij dan bij de buren aanbelt, dat die niet thuis blijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond