Deel dit artikel
-

Consument blijft voorlopig gewoon ouderwets tv kijken (update)

Maar weinig Europeanen zijn van plan om hun kabel- of satellietabonnement op te zeggen en alleen nog online te kijken naar diensten als Netflix of het Amerikaanse Hulu. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Nielsen. Ook Nederlanders hebben geen plannen in die richting, zo blijkt uit afzonderlijk onderzoek van Telecompaper.

Slechts 6 procent van de Nederlanders verwacht binnen nu en twee jaar tijd hun reguliere tv-abonnement op te zeggen om alleen nog via internet te kijken. Een half jaar eerder was dat nog 8 procent van de Nederlanders.

Nog eens 6 procent van de respondenten geeft aan het tv-abonnement ooit te willen schrappen, maar niet binnen twee jaar. Een kwart van de Nederlandse bevolking weet nog niet wat ze doen. 12 tot 29 jarigen geven significant vaker aan het tv-abonnement te willen stoppen.

In het vandaag gepresenteerde tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd 2015 wordt de trend eveneens bevestigd. Televisie kijken is nog altijd favoriet onder Nederlanders, hoofdzakelijk op een gewoon televisietoestel en op het moment dat het programma wordt uitgezonden. In 2015 deden we dat gemiddeld 2:24 uur per dag (78 procent van het totale kijken), in 2013 was dat 2:31 uur.

De grootste veranderingen doen zich voor in het kijkgedrag van jongeren (13-19) en jong volwassenen (20-34). Daar neemt het lineaire kijken af met respectievelijk 17 en 10 procent ten gunste van het kijken naar gestreamde, gedownloade of gekochte video’s.

Het Nielsen onderzoek schetst een identiek beeld voor de rest van de wereld. Wereldwijd kijkt een kwart van de ondervraagden online. Het merendeel kijkt traditioneel tv.

68 procent heeft geen plannen om het kabel- of satellietabonnement op te zeggen. Van de Europeanen heeft 17 procent plannen om alleen nog online te kijken, in Noord Amerika gaat het om 22 procent. Nielsen ziet dan ook geen bedreiging voor traditionele televisie.

Het bedrijf ondervroeg 30.000 online respondenten in 61 landen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Alexander

Nutteloos onderzoek. Toen Henry Ford ooit vroeg wat mensen het liefste wilden, toen zei iedereen een sneller paard. Het is een latente behoefte. De NL-se consument wil wel op een andere manier TV kijken, alleen zijn er op dit moment (nog) geen goede oplossingen. De losse Go diensten zijn afzonderlijk te duur en content zoeken in een App Store met 35 verschillende Video Apps is hopeloos ouderwets…

bert

Precies Alexander: er is geen alternatief. Ik hoop echt dat er wat uitkomt nu NPO uit de school is geklapt over concurentie vervalsende deals met UPC/Ziggo en KPN.
Maar ook de ISP’s maken het heel moeilijk. Als je geen toegang hebt tot ouderwets koper zoals ik (enkel glas en coax) dan is data-only internet gruwelijk duur (wat je met nieuwbouw op gas-licht bespaart zuigen de ISPs er weer uit).
Op dit moment kun je op koper data-only krijgen voor grofweg 20€, op glas vanaf 30€ (met gruwelijke gebruiksvoorwaarden bij Online) en bij COAX is het niet mogelijk.
Na heel lang zoeken nu aan de XS4All. Zij hebben verstopt in een hoekje glasvezel compact. Maar 20/20mbit, op zich snel zat, en groot voordeel is de volledig open en zeer goede WIFI router. Je kunt zelf voor 10€/jaar telefoonnummers via externe SIP instellen en tot wel 10 telefoons aankoppelen. Beetje gedoe, maar maakt het pakket van 32,50 redelijk voor data-only.
Kabelknippen is ook aan de ISP kant erg lastig!

Jorik

@Alexander, goede vergelijking met Mr Ford. Wat is in jouw ogen een goede oplossing?

G. Bulten

Hoorde vandaag een 8-jarig jongetje op de radio:
“Overdag komen er allemaal berichtjes binnen die ik dan lees en ’s avonds leest iemand op TV die voor”
“Dus het 8-uur journaal kan gewoon weg?”
“ja”

Kwestie van tijd…

En verder betalen we allemaal via de belasting luister- en kijkgeld. Dus ook als je je kabel/glas opzegt blijf je betalen…

Ferry Ouwendijk

Lineaire tv op de manier die we nu kennen (een rooster met wanneer welk programma door een intelligent mens (de Hilversumse zendercoordinator )voor je wordt gezonden en door hen wordt gestart

Wordt vervangen door een nieuwe vorm van tv kijken waarbij een lijst met suggesties wordt samengesteld door een intelligentie op basis van jouw eerdere gedrag, wegswipen van programmas die je niet interessant vond etc….en die nu door jou wordt gestart.

Maar het blijft een lineaire lijst van programmas die op een meer individuele/geprofileerde basis voor je wordt klaargezet.

En tot die tijd roepen we nu films en andere series op zoals we in de jaren tachtig (al dan niet illegale ) vhs bandjes haalden bij de videotheek of een handig neefje die een band huurde en even allerlei kopietjes trok 😉 iets wat toen ook heel populair was bij mij en mij tiener en twintiger vrienden…

What is the difference?

Maurice Beerthuyzen

Tussen het benoemen van gedrag en daadwerkelijk gedrag zit vaak een groot verschil. Henry Ford werd hier al benoemd,maar het filmpje van Frans Bromet over de mobiele telefoon in 1999 is ook legendarisch 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=0u0RQk2Z1-o

Rob

De gemiddelde consument is zo lui dat deze niet zelf gaat bedenken waarna zij willen kijken. Hapklare brokken op een presenteerblaadje en anders niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond