Deel dit artikel
-

Consumentenbond wil actie verdwijnende apps op smart-tv’s

De nadelen van een Smart TV worden steeds duidelijker. In een half jaar tijd zijn bij de Consumentenbond bijna 300 meldingen binnengekomen over apps die verdwijnen van smart-tv’s die nog geen vijf jaar oud zijn. De Consumentenbond wil dat fabrikanten maatregelen nemen.

Al in maart 2018 lanceerde de Consumentenbond het meldpunt Apps op smart-tv’s moeten blijven werken. Daarop werd flink gereageerd.

Bijna de helft van de melders mist de NPO-app. In juni vorig jaar liet de NPO weten te stoppen met ondersteuning van smart-tv’s van vóór 2014.

Verder klaagde twintig procent over het verdwijnen van de YouTube-app van hun tv. De meeste klachten gaan over Samsung-tv’s, het bedrijf met verreweg het grootste marktaandeel voor smart-tv’s. Daarnaast komen er veel klachten binnen over Philips (21 procent), Sony (6 procent) en LG (5 procent).

Bij apparaten die verbonden zijn met het internet is het essentieel dat de veiligheid en de functionaliteit voor een redelijke termijn gewaarborgd zijn, zegt de Consumentenbond.

Door een niet-werkende apps is een Smart TV, apparaten die al gauw een paar duizend euro kosten, ook tweedehands moeilijk te slijten.

‘Wij hebben helaas geen invloed op welke apps appaanbieders beschikbaar stellen op de Samsung Smart TV. Dit zijn keuzes die appaanbieders maken. Wij kunnen daar geen verandering in brengen,’ laat Samsung weten.

Verschillende appaanbieders maken gebruik van de grote technologische vooruitgang van Smart TV’s in de afgelopen jaren. Nieuwe apps zijn daardoor steeds gebruiksvriendelijker en bieden meer mogelijkheden. De geproduceerde hardware kan echter niet alle nieuwe softwareontwikkelingen bijhouden, legt Samsung uit. Het gevolg is dat sommige appaanbieders de oude apps niet meer aanbieden of kunnen ondersteunen. Daarnaast besluiten sommige appaanbieders te stoppen met het aanbieden van hun app op Smart TV’s.

Dit bericht is 9 keer gedeeld

5 Reacties

bert

Koop slim, koop geen TV, maar een monitor. Die heeft nog veel meer voordelen:
– Auto-input selectie: apparaat dat beeld genereert wordt getoond.
– Auto-power-off: geen signaal, scherm uit en nagenoeg geen stroomverbruik en geen nag-screen (no signal…. pfff).
– Geen soap-opera effect: gewoon 1:1 tonen wat er binnenkomt, 23,976 beelden/s, 25, 30, 50 of 60 beelden/sec. Geen supermotionsuperlubehyperpolish.
– Vaak gewoon nog mat gecoat
– Geen rampzalig slechte speakers (gewoon niks).

Grootste nadeel van monitors, dat ze kleiner waren, geldt niet meer. Monitoren zijn er nu gewoon van 50 inch met normale prijzen.

Marcel

Het ledenbestand van de consumentenbond lijkt steeds grijzer te worden gezien deze oproep.

Ze kunnen hun tijd beter besteden aan een handleiding Apple TV, Netflix of ChromeCast. Er zijn genoeg oplossingen en wie koopt nou een (tweedehands) TV om zijn goede Apps :p.

peter

Nou, ik heb een 55 inch LG OLED tv gekocht in 2015 en irriteer me mateloos aan de slechte ondersteuning voor apps en het niet meer updaten ervan voor deze tv’s. Consumentenbond heeft hier gewoon een punt want een tv gaat vaak meer dan 5 jaar mee, en dan vind ik het schandalig dat een NPO zijn app niet meer fatsoenlijk ondersteund. ik betaal verdorrie toch ook gewoon belasting?

tim pietersen

fuck de npo

Sander

Zeg ‘No’ tegen de NPO

🙂
Chromecast FTW

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond