Deel dit artikel
-

Consumentenbonden: Stop álle profiling voor reclamedoeleinden

Een groep van tientallen Europese consumentenbonden en experts willen dat het helemaal verboden wordt om data van en over consumenten te grazen voor reclamedoeleinden.

Daartoe publiceren ze vandaag een oproep aan de Europese en Amerikaanse politiek. De voortrekker is de Noorse consumentenbond, maar deze krijgt ook steun van de Europese koepel BEUC en een groep van ruim vijftig burgerrechtenorganisaties.

Strikt genomen vragen ze om ‘commerciële surveillance’ van consumenten helemaal te verbieden. Er mag geen oog maar op de persoon worden gelegd om zijn gedragingen te meten voor reclame. Dit gaat veel verder dan het verbieden van cookies en trackers. Juridisch gezien is dat makkelijk onder te brengen in de aanstaande Digital Services Act, een nieuwe Europese wet.

De directeur van de Noorse consumentenbond, Finn Myrstad, legt uit: “Het verzamelen en combineren van informatie over ons schendt niet alleen onze privacy, maar maakt ons ook kwetsbaar voor manipulatie,  discriminatie en fraude. Dat is schadelijk voor individuen en de maatschappij als geheel.”

Hij citeert verder een onderzoek dat claimt dat slechts twintig procent van de consumenten persoonlijke data wil delen voor persoonsgerichte reclame. Marketingorganisatie DDMA en DPG Media stelden dat afgelopen dagen voor Nederland op vijfentwintig procent.

Foto: stanze (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Ulke Verkerk - Blue Field Agency

Wanneer gaat de consumentenbond en ‘de consument’ zich realiseren dat persoonlijk afgestemde reclame er nu eenmaal bij hoort. Vroeger was alles gratis online, nu betaald men door het afgeven wat van gegevens.

bert

@Ulke, betalen doen we nog steeds met een t. Maar goed, verschil tussen vroeger en nu is niet dat het toen gratis was en nu niet: we maken al 20 jaar als interwebbers gratis content. Verschil is dat we vroeger 10€/jaar betaalde om dit te verspreiden middels hosting. Nu zijn we in de hostingfuik van big tech gezwommen, die gratis hosting lijken te bieden, maar daar gewoon keihard aan jou content verdienen: je betaalt niet met reclame, er wordt gewoon keihard verdient als uitgever van jouw informatie! Dat heeft niks met “betalen met wat gegevens voor de dienst te maken”, het is regelrechte broodroof.
LinkedIn is het meest evil: die hosten alleen voor leden, en bieden 0 open access van jouw content. Volstrekt toxisch platform, dat je best compleet negeert. Zeker omdat ze wel clickbait in Google search maken met jouw content, wat vervolgens niet is te bekijken. Je eigen site krijgt lagere ranking, en de eerste link (van LinkedIn) is voor zoekers dus een lege huls.
Instagram komt daarna: dank zijn plugins is er zonder account en reclame te kijken in de content van anderen, maar dat is wel via “nerdy tools”.
Facebook heeft redelijke open access op gedeelde info, ook voor niet leden.
Beste is Youtube: je kunt daar volledig publiceren en met adblockers kan dat track/advertentievrij.
Dus beste combineer je eigen webiste voor blog-achtige content, met Youtube. Dan heb je meeste controle over je eigen materiaal en ben je het minste loonslaaf van de internetmafia. Doe je het goed kun je zelfs nog een beetje meedelen in de opbrengsten (navelpluis, maar toch iets).

bert

Zoek de d/t fout Ulke 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond