Deel dit artikel
-

DPG: 1 miljoen ingelogde gebruikers per dag

Uitgeefbedrijf DPG Media heeft dagelijks meer dan één miljoen ingelogde gebruikers bij al zijn digitale media. Een jaar geleden was dat vrijwel nul.

Een actieve strategie waarbij social log-ins werden geschrapt en de focus volledig werd gelegd op het verzamelen van 1st party data werpt zijn vruchten af. Dat vertelde Stefan Havik, directeur digital development bij DPG Media, gisteren tijdens de 99e Cross Media Café.

Het virtueel gehouden middagcongres ging over de vraag hoe uitgevers en adverteerders in de komende jaren met data gaan werken. Een belangrijke ontwikkeling daarin is het verdwijnen van 3rd party cookies en trackers uit webbrowsers, nieuwe privacywetten en Europese monopolie-onderzoeken, maar ook nieuwe manieren van meten van mediabereik.

Bij DPG is de strategie duidelijk: de uitgever gebruikt enkel eigen data. Havik: “Er is geen andere route”. Als adverteerders met eigen klantdatabases zouden komen, dan worden die enkel pas na anonimisering gebruikt.

Een overname, zoals die van RTL Nederland waar over gespeculeerd werd, is niet per se nodig om DPG genoeg bereik te geven. Het gaat niet puur om de hoeveelheid data, maar ook om de kwaliteit ervan. “Wij hebben lang verzuimd aan te tonen hoe effectief ons bereik is”.

In DPG’s ervaring wil een kwart van de appgebruikers persoonlijke data delen met de uitgever. DDMA onderschrijft dat percentage op basis van ervaringen uit zijn achterban van datagedreven marketeers.

Havik noemt contextual targeting effectief en schaalbaar. Daarbij toont de uitgeverij reclameboodschappen waarvan de inhoud is gebaseerd op de tekst die iemand leest of de video die men bekijkt. Hierbij komt geen gedragsherkenning of tracking kijken.

Om de waarde van digitaal bereik beter te bereiken, en vergelijkbaar te maken met andere uitgevers, verschijnt vanaf dit najaar een nieuw Nationaal Media Onderzoek. Dat meet op geïntegreerde wijze het bereik van print, internet, radio en televisie. Print wordt vanaf het derde kwartaal gerapporteerd, internet en radio vanaf het eerste kwartaal van 2022 en televisie vanaf juli 2022. Met slimme apps zal men nauwkeuriger kunnen vaststellen hoeveel mensen wat horen, lezen of zien.

Nieuwe partijen, zoals Spotify, Netflix en Google zelf delen geen data met NMO. Bij hen dringt wel langzaam het besef door dat dat toch wel nuttig kan zijn. Tot die tijd werken de onderzoekers met data die ze zelf kunnen constateren en uitvragen. Het is niet bekend of retailmedia ook in de bereikcijfers worden meegenomen. Dat zijn de cijfers van partijen als bol.com, Amazon en Zalando.

Foto: Giuseppe Milo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond