Deel dit artikel
-

‘Contentaanbieders met 4K in race naar de top’

Nog nooit hebben contentaanbieders zoveel geld uitgegeven aan tv-content in hoge kwaliteit als afgelopen jaar. “De budgetten die hieraan worden besteed zijn vergelijkbaar met die van speelfilms,” vertelde analist Paul Gray van IHS Markit tijdens een keynote van TPVision/Philips in het Hilton Hotel op Schiphol. De fabrikant presenteert daar vanochtend zijn nieuwste televisies.

Contentaanbieders zijn volgens Gray bezig met een inhaalslag op het gebied van 4K oftewel UHD-content. Netflix en Amazon liepen daarmee voorop maar inmiddels zijn er al dertig Europese kanalen met programmering in 4K. “Men heeft duidelijk lering getrokken uit de mislukking van 3D-televisies. Toen was er geen content en meende Hollywood bestaande producten in 3D te moeten omzetten. De consument haakte af.”

Nu is dat anders. De fabrikanten van schermen lopen gelijk op met de beschikbaarheid van 4K-content. Dit jaar komt de productie boven de 100 miljoen schermen uit en alles boven 55 inch is tegenwoordig per definitie UHD. “Tien procent van alle uitstaande schermen is 4K, voor contentpartijen is dat een zeer stevige basis. Die zijn dan ook bezig met een race naar de top.”

De vernieuwing komt nog altijd van onlinediensten als Netflix en Amazon die geen breedbandlimieten kennen. De top 10 apps voor video-on-demand (onder meer Netflix, HBO, Hulu) groeiden in 2017 met 77 procent. Een andere speler is Apple, die content in 4K aanbiedt via Apple TV.

De grootste markt voor 4K is China, met Noord-Amerika als tweede markt. Gray: “Daar worden vooral grotere formaten gekocht, boven de 55 inch. Amerikanen vinden het geen punt om hun kamers anders in te richten voor een groot scherm. Dit in tegenstelling tot Japan. Daar wonen ze klein en is geen plaats voor grote schermen.”

Het grote probleem is nog wel live programmering, meent Gray. “Sport is de reden dat veel mensen tv kijken, maar sport in 4K is nog zeldzaam. Een tussenoplossing is dat wordt geproduceerd in HDR voor een betere kleurstelling. Een bal in fel zonlicht of schaduw kun je dan veel beter zien. De meeste contentaanbieders hebben HDR reeds omarmd.”

Een heel ander verhaal is 8K. Schermen met een dergelijke resolutie zijn er al wel en komen vooral uit China, maar Gray verwacht in Europa geen contentdiensten voor 2025.

TPVision/Philips zet dit jaar zelf stevig in op OLED-schermen. “Onze concurrenten proberen indruk te maken met schermen die we de eerstkomende vijf jaar niet in onze huiskamers zullen tegenkomen. Wij richten ons liever op het hier en nu”, bedrukte Kostas Vouzas, Senior Director Business EMEA bij Philips TV.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond