Deel dit artikel
-

‘Cookiewet geen bedreiging maar een kans’

De Amerikaanse online expert John Battelle ziet de cookiewet als een internationale kans voor uitgevers om een nauwere relatie met de consument te creëren.

Nu de cookiewet is geïntroduceerd voeren reclamenetwerken, uitgevers en adverteerders intense discussies over ze met dit nieuwe gegeven moeten. Zonder toestemming daarvoor mogen ze niet meer eindeloos data verzamelen en klikgedrag doormeten. Geen probleem, zegt John Battelle. “Dit is juist een enorme kans.”

Deze stelling komt uit zijn mond enigszins onverwacht. Battelle is namelijk oprichter van advertentienetwerk Federated Media en bestuurslid van het IAB.

Hij stelt dat adverteerders en uitgevers in de nieuwe setting moeten gaan bewijzen welke toegevoegde waarde ze bieden aan de consument. “De gespreksrelatie tussen mediaproducent, consument en marketeer is slecht en doorspekt met wantrouwen. Goede reclame daarentegen biedt toegevoegde waarde, is van nut voor de consument. Onze industrie heeft met de cookiewet een uitgelezen kans om nu uit te leggen welke rol webreclame speelt voor uitgevers en de consument en daarmee om toestemming te vragen om trackingcookies te mogen plaatsen.”

“Goede marketing heeft goede trackingdata nodig om goed te functioneren in de juiste context.”

Battelles stelling sluit aan bij de ideeën van Zanox-M4N. Anders dan de Amerikaanse marktkenner steekt het affiliatenetwerk, net als andere marktpartijen, het onderwerp nogal technisch in en gaat niet uit van de kwaliteit van de relatie tussen zender en ontvanger. Het bedrijf stelt: ‘De gebruiker moet een bewuste, specifieke en op voldoende informatie gebaseerde keuze kunnen maken om de toepassing van trackingtechnieken zoals cookies te accepteren. Hoe dat precies moet gebeuren, heeft de wetgever en de OPTA niet gezegd. Het is aan de branche om hier oplossingen voor te vinden.’

Foto: Mat MacGillivray (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Gert-Jan Munneke

Ik snap wat Battelle bedoelt in zijn stuk, maar zoals bij vele discussies over de cookiewet gaat het hier over het plaatsen en targeten van display advertising.

Let wel dat er met de huidige Nederlandse cookiewet geen sales mag worden ‘getracked’ zonder toestemming van de internetter. Terwijl dit prima anoniem en niet herleidbaar naar een persoon (of ipnummer) zou kunnen, maar dat maakt voor de wet niet uit. Voor het gros van de ecommerce sites kan je in dit opzicht niet spreken van een kans. Ook voor bijvoorbeeld de Affiliate Marketing branche, met de aanname dat niet 100% van de internetters toestemming gaat geven voor cookies, zullen deze partijen met de huidige wetgeving het moeilijk gaan krijgen. Want het hele business model van de affiliates en netwerken is immers gebaseerd op het doormeten van de sale.

Gelukkig zijn er op dit moment vanuit de branche veel initiatieven om te kijken hoe we de wet geïmplementeerd kan worden en hoe de Opta zal gaan optreden. Vanuit de huidige situatie gekeken liggen vooral hier de kansen…..

KoalaBear

Beetje overrated deze wet. Ook bedacht door personen die geen enkele relatie en kennis hebben van computers en internet, zoals gewoonlijk.

Vind het een bedreigende situatie voor site-eigenaren die moeten leven van reclame-inkomsten, welke door deze wet naar beneden (kunnen / zullen) gaan.

koningwoning

Ik snap alleen niet wat Zanox-M4N hiermee te maken heeft.
Juist de affiliates zijn degenen die webadvertising hebben vermaakt tot wat het is geworden: schreeuwerige salesmannetjes die holle woorden uitspuwen. Dat alles om klikratio’s… of misschien zelfs verkoopratio’s te verdubbelen.
Dat de verdubbeling van zeg 0,4% naar 0,8% er voor zorgt dat de overige 99,2% deze banners bagger vindt omdat ze hen uit hun reden om online te komen haalt (ophalen van info / zoeken van plezier / communicatie meet derden) is voor hen bijzaak.
Het is daarna voor de consument verduidelijkt dat er met hun browsegegevens wordt gekloot door retargetting op een foute, irritante wijze toe te passen.

Dus heb je een klagende consument. Om daarna als heilig boontje te gaan zeggen dat dit juist een kans is vind ik dan raar.

De ENIGE manier om online advertising weer geloofwaardig te krijgen is door het minder afleidend te maken… meer onderdeel van de content OF VEEL MINDER per pagina EN een kwaliteitscontrole. ALLES wat overmatig irriteert of onwaarheden bevat – linearecta uit je netwerk halen. Pas als ze dat doen vind ik bovenstaande boodschap geloofwaardig.

NilsR

Battelle spreekt niet zozeer over de cookiewet, maar over het idee van MS om in IE10 standaard ‘Do Not Track’ aan te zetten. Dat is een signaal vanuit de browser naar de website wat aangeeft of de gebuiker wel/niet toestemming geeft om gebuikersdata op te slaan.

Dit is een signaal wat technisch en wettelijk gezien genegeerd kan worden door de website (even los van de wenselijkheid daarvan). De webstandaard organisatie W3C heeft al aangegeven tegen het idee van MS te zijn om dergelijke keuzes voor de eindgebuiker te maken; de gebuiker moet zel beslissen of DNT aan staat (geen default setting).

Verder is het een beetje opportuun van Battelle om dit als een kans te noemen; de mogelijkheid om de bezoekers van websites goed voor te lichten bestond ook al voordat MS met DNT kwam.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond