Deel dit artikel
-

Coolblue schaft de ‘last click’ af

Coolblue past per 10 september zijn affiliatemodel aan. In het huidige beloningsmodel ontvangt de sitebeheerder alleen een vergoeding als hij of zij als laatste een bezoeker heeft door weten te sturen voordat de klant een bestelling plaatst. De zogenaamde vergoeding op basis van last-click.

Coolblue vindt dit model niet eerlijk, omdat sitebeheerders vaak ook al eerder in de klantreis een belangrijke rol hebben gespeeld in het aankoopproces en daar dus niet voor beloond werden.

Daarom is Coolblue de samenwerking aangegaan met een ‘technologisch geavanceerde datapartner, waarmee we de complete klantreis van onze verkopen in kaart brengen’. Hierdoor kan de retailer per contactmoment (touchpoint) bepalen hoe belangrijk deze is geweest in de totstandkoming van een verkoop. Deze waarde per touchpoint is belangrijk voor de commissie die affiliates toegekend krijgen.

Coolblue schrijft: ‘Het nieuwe beloningsmodel zal er voor zorgen dat je veel vaker een commissie toegewezen krijgt. Keerzijde daarvan is dat je de commissie natuurlijk wel moet delen met de rest van de betrokken partners. Hoe dit voor je uitpakt hangt af van vele factoren: het type website dat je hebt, wat voor doelgroep je site bezoekt en hoeveel contact je bezoekers hebben gehad met andere websites in hun online oriëntatietraject.’

Deel dit bericht

7 Reacties

peter

Veel succes coolblue met alle cookie restricties, gdpr perikelen, device switches etc om een goede toekenning te kunnen doen. En gaat de commissie ook gedeeld worden tussen andere (niet affiliate) kanalen die ook mee moeten delen in de bottomline cps? dan blijft er uiteindelijk nog minder over voor de affiliate. Uiteindelijk gaat het toch om de hoogte van de cpc die een affiliate ontvangt, linksom rechtsom.

Simone

Mooi nieuws voor ons als publisher. Sinds Tradetracker jaren geleden al attributie aanbod hebben wij op deze manier al heel fijn samengewerkt met onder andere BCC.nl, Expert.nl en Blokker. Met Real Attribution behaalden wij als content publisher ongeveer zo’n 60% meer omzet. Nu Coolblue ook over is op real attribution zijn de verwachtingen dan ook hoog gespannen.Momenteel verdienen we stukken minder op last klik campagnes aangezien wij als content publisher vaak de last klik naar kortingscode sites zien gaan. Met attrubutie van TradeTracker gaat het hopelijk allemaal eerlijk verdeeld worden. Nu nog wachten op een mediamarkt en Whekamp, hopelijk stappen zij ook snel over op real attributie. Mooie stap Coolblue!

F. Zweveraar

Eens met Simone. Ja mooi dat Coolbleu nu ook afstapt van last click. Dat is ook zo old school. Adverteerders die daar nog mee werken doen zichzelf en ons te kort. Ik heb zelf een mooie groei gezien bij de retail merken zoals Blokker en Hema. Content krijgt nu de beloning die ze verdienen en word weer gewaardeerd. Dus nu hoeft ook niet elke affiliate meer een kortingscode site te starten, maar kunnen we gewoon weer focussen op wat echt leuk is, en waar ook voor de adverteerder de meeste waarde in zit. CONTENT!

Alfons

Dat werd ook tijd dat ze over stapten op attributie. Ongeveer 3 of 4 jaar geleden al daar Tradetracker geintroduceert. Sindsdien behaal ik een veelvoud aan transacties in vergelijking met last click campagnes. Ik denk dat Coolblue dit ook zelf ontwikkeld heeft, want ze hebben hun eigen affiliate software. Ik ben er alleen geen fan van. Zowiezo liever een netwerk want al die losse accounts zijn niet bij te houden. Conversie op Coolblue liep in laatste maanden ook sterk terug, hopelijk gaat het aantal transacties met attributie weer omhoog. Wat dat betreft een prima stap van Coolblue.

Tom

Het nadeel van een attributie-model blijft, hoe bepaal je de waarden van elke stap voorafgaand aan een conversie, maar het is wel eerlijker dat het Last-clickmodel.

Bedrijven, zeker als ze zo bekend zijn als Coolblue, zouden moeten stoppen met kortingscode sites. Toegevoegde waarde is bij ons gebleken: 0,0
Uitzondering misschien als beginnend bedrijf en je wil wat naamsbekendheid en traffic genereren, dan kunnen die kortingscode sites nog wel wat toegevoegde waarde voor je site genereren.

Thijs - Thijs Wolters

Interessant. Ik ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben op de gehele affiliate markt. Coolblue geeft aan de gehele klantreis te gaan attribueren.

Dat is naar mijn idee de beperking van de modellen van de NL netwerken op dit moment. Hierin wordt 1 commissie bedrag verdeeld over de affiliates die zijn betrokken.

Echter wordt de invloed van de andere online marketingkanalen (sea, display, mail) op de sale hierin niet meegenomen.

Een affiliate die zonder hulp van de andere marketingkanalen verantwoordelijk is voor een sale zal dan een hogere commissie moeten krijgen dan een affiliate waarbij veel andere marketingkanalen betrokken zijn.

Affiliates die heel veel relevante informatie delen zullen hierbij als winnaar uit de bus komen.

Weet iemand welke technologische partner dit is waar ze mee gaan samenwerken? Klinkt een beetje als https://odysseyattribution.co/partnerships/

Peter

Attributie werkt alleen als het alle kanalen betreft, niet alleen affiliate. Het onderdeel Real Attribution van Tradetracker is daarom ook maar een schim van wat er daadwerkelijke gemeten en verdeelt moet worden. In praktijk heeft het trouwens al laten zien dat het weinig/geen impact heeft en dat het een marketingtrucje is. Overigens heel erg benieuwd wat voor 3rd party technology ze gebruiken en of ze ook daadwerkelijk ALLE kanalen meenemen ipv alleen affiliate.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond