Deel dit artikel
-

Coolblue schroeft marketing terug en verhoogt prijzen wegens tekorten (update)

De affiliatelinks van elektronicawinkel Coolblue doen het sinds vrijdag niet meer of laten rare schommelingen zien. Reden zijn de verwachte tekorten door het coronavirus.

‘We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen,’ zo laat het bedrijf aan partners weten. ‘Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers. We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.’

Waarom die verklaring dagen op zich heeft laten wachten is niet duidelijk. Meerdere verzoeken tot commentaar aan Coolblue over onverklaarbare prijsverhogingen bleven onbeantwoord. De woordvoerster nam de telefoon niet op.

Die geheimzinnigheid had een averechts effect. Er werd op internet driftig gespeculeerd over fusies (met Amazon of Wehkamp), afpersing met bitcoins, een PR stunt (‘Alles voor een schaterlach’) en – goed geraden – tekorten als gevolg van het coronavirus. Ondanks de lacherige sfeer (zie de tweets hieronder) leken de geruchten niet bevorderlijk voor de omzet.

Coolblue-oprichter Pieter Zwart zegt met vakantie te zijn op Ibiza. Hij ontkende tegenover het FD dat er sprake is van een overname. ‘Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt.’ Meer wilde hij kennelijk niet kwijt. Blijkbaar was het niet de bedoeling dat de problemen aan de grote klok werden gehangen. Ook aan partners als Kieskeurig en Tweakers werd geen (volledige) uitleg gegeven.

Coolblue hanteert een dynamisch prijsbeleid, waarbij prijzen worden afgestemd op vraag en aanbod elders op het web. In dit geval leek er geen duidelijke aanleiding te zijn voor de sterke prijsstijgingen van de afgelopen dagen. Sterker nog: sommige Apple producten zijn inmiddels 10 procent duurder dan bij Apple zelf.

Dat is geen goed nieuws voor de klanten van Coolblue. Die gaan de retailer voorlopig mijden nu ze weten dat Coolblue duurder is dan de rest of hun bestellingen mogelijk vertraging oplopen. Bol.com heeft voor zover bekend nog geen problemen met leveringen van elektronica omdat het terug kan vallen op verkooppartners met eigen voorraden.

Foto: routeplanning (cc)

Deel dit bericht

20 Reacties

rOB nIEBOER

lIJKT EROP DAT ZE GEHACKT ZIJN

Lisette

Ze zijn ook gestopt met affiliate marketing en de prijzen lijken ook hoger.
Ik denk dat er echt iets aan de hand is, want het is niets voor Coolblue om zo direct de stekker eruit te trekken.

Communicatie is altijd heel goed namelijk.

Wim

Die Corne is wel erg kort door de bocht, beetje amateuristische video ook. Laten we het even afwachten, het is vast een strategische keuze.

Jan

Corne helpt mee met speculeren om wat aandacht te krijgen.

Mag hopen voor Corne dat als hij ongelijk krijgt, het niet zo hard terugkomt…

Corné van Willigen

Ik adviseer mijn video even uit te kijken.

Wim

Beste Corne, dat heb ik gedaan, vandaar mijn oordeel. Aandacht krijgen is in ieder geval gelukt.

Hier nog meer nieuws: https://www.rtlz.nl/business/artikel/5033166/coolblue

jan

Corne heeft zeker zijn aandacht.

Ik heb nog even je filmpje gekeken, maar korte conclusie volgens jou is Coolblue gestopt met zijn Ads omdat het niet meer rendabel is?

Mailtje Coolblue

Hoi,

We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen.

Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.

We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.

We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.

Bedankt voor de support!

Met een glimlach,

Michiel
Head of Marketing

Corné van Willigen

In mijn video geef ik aan heel kritisch te zijn op dure online campagnes. Dat blijf ik ook. In de VS zien we al 2 jaar dat eCommerce zijn euro’s anders uitgeeft dat op het Google platform.

Victor

Waarom is dit niet eerder gecommuniceerd? Ze gooien zonder mededeling alle aff links eraf en komen na 4 dagen met deze mededeling?

wesley

Ik geloof er weinig van dat dit allemaal te wijden is aan het corona virus.

Peter

Een woord: A M A Z O N

Edward

Ik was altijd fan van Coolblue maar ik vrees dat dit het begin van het einde is. In ieder geval lijkt mij dit een zeer onverstandige keuze van Coolblue. Zeker omdat zij nu pas met een zogenaamde verklaring komen. Ik ben het met Wessley eens dat het zeer ongeloofwaardig overkomt.

bert

Schuren tot de nok toe vullen? Dat klinkt heel eng in een tijd van net-op-tijd leveren. Ik zou gewoon lastige producten een lange levertijd geven. Dat is wat er aan de hand is meer niet. En dan merkt de klant vanzelf dat een alternatief sneller leverbaar is en bestelt ie dat.

Al met al een goede ochtendwekker, Italië kan zich met de eigen crisis mooi verenigen en de eigen maakindustrie afstoffen, de Duitsers ontdekken dat ze ook de kleine piefjes en revetjes weer zelf moeten gaan maken, en hopelijk kunnen we binnen de EU ook weer wat productielijnen afstoffen en opschalen voor printplaten en IC’s (Italië!). Zou toch mooi zijn als er ook binnen de EU plek is voor een EUV van ASML.

jan

”n mijn video geef ik aan heel kritisch te zijn op dure online campagnes. Dat blijf ik ook. In de VS zien we al 2 jaar dat eCommerce zijn euro’s anders uitgeeft dat op het Google platform”.

Maar zet dat dan als titel: Kritisch op dure online campagnes In plaats van #coolblue lijkt vooralsnog gestopt met deze dure advertenties ; bekijk mijn video waarom.

Maar goed je zat er naast. Zonde. Fijne werkdag!

Wim

@jan Precies, interessante titel om vervolgens weinig inhoudelijks te vertellen, clickbait noemen ze dat…

Hoe dan ook, vreemd verhaal van Coolblue, snap niet dat ze dit niet beter hebben gecommuniceerd vanaf het begin.

Davy - D-Write

Wat de effectieve reden uiteindelijk ook zal zijn, het feit dat we zo veel speculeren over dure advertenties en affiliatenetwerken, just-in-time-delivery en wat weet ik nog allemaal toont aan dat er wel behoorlijk wat scheef zit in de online handel in het algemeen. Grote afhankelijkheid van China, alleen hoogwaardige producten kan je nog rendabel online adverteren en de consument verwacht daarbovenop nog eens 1.001 dingen gratis onder het motto “service”.

jan

Aan de ene kant kon de communicatie eerder komen. Aan de andere kant had Coolblue waarschijnlijk niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen.

De vraag die ik in mijn hoofd heb: 50% van de omzet van Bol.com komt door Partners, deze partners halen vast hun producten ook uit China. Als Coolblue hier al last van heeft, hoe gaat het dan met deze partners.

Wanneer gaan MediaMarkt, Bol.com en andere partijen aangeven dat ze minder voorraad hebben dan normaal?

M.

Voordeel van een puur marketplace platform (Bol, Amazon etc.) is natuurlijk wel dat bij out-of-stocks van aanbieder A, de koopknop vrolijk doorwisselt naar aanbieder B, C en verder.

Even ervan uitgaande dat we het hebben over een merk. Bij Chinese import die onder private label wordt verkocht door 1 unieke partij is het natuurijk een ander verhaal.

Coolbue is geen marketplace, dus zij kunnen die doorwisselende koopknoppen niet bieden bij out of stocks.

Erik - eRocket

Als het klopt wat Coolblue aangeeft, ik heb geen reden daaraan te twijfelen, dan lijkt Coolblue als eerste goed in te spelen op de voorraad vanuit China. Wellicht dat de andere partijen straks beloofde levertijden niet gaan halen en dan is de belofte van “vandaag besteld, morgen in huis” moeilijker te halen.

Toch hadden ze de communicatie mbt affiliate links beter kunnen aanpakken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond