Coolblue schroeft marketing terug en verhoogt prijzen wegens tekorten (update)

De affiliatelinks van elektronicawinkel Coolblue doen het sinds vrijdag niet meer of laten rare schommelingen zien. Reden zijn de verwachte tekorten door het coronavirus.
‘We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen,’ zo laat het bedrijf aan partners weten. ‘Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers. We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.’
Waarom die verklaring dagen op zich heeft laten wachten is niet duidelijk. Meerdere verzoeken tot commentaar aan Coolblue over onverklaarbare prijsverhogingen bleven onbeantwoord. De woordvoerster nam de telefoon niet op.
Die geheimzinnigheid had een averechts effect. Er werd op internet driftig gespeculeerd over fusies (met Amazon of Wehkamp), afpersing met bitcoins, een PR stunt (‘Alles voor een schaterlach’) en – goed geraden – tekorten als gevolg van het coronavirus. Ondanks de lacherige sfeer (zie de tweets hieronder) leken de geruchten niet bevorderlijk voor de omzet.
Coolblue-oprichter Pieter Zwart zegt met vakantie te zijn op Ibiza. Hij ontkende tegenover het FD dat er sprake is van een overname. ‘Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt.’ Meer wilde hij kennelijk niet kwijt. Blijkbaar was het niet de bedoeling dat de problemen aan de grote klok werden gehangen. Ook aan partners als Kieskeurig en Tweakers werd geen (volledige) uitleg gegeven.
Coolblue hanteert een dynamisch prijsbeleid, waarbij prijzen worden afgestemd op vraag en aanbod elders op het web. In dit geval leek er geen duidelijke aanleiding te zijn voor de sterke prijsstijgingen van de afgelopen dagen. Sterker nog: sommige Apple producten zijn inmiddels 10 procent duurder dan bij Apple zelf.
Dat is geen goed nieuws voor de klanten van Coolblue. Die gaan de retailer voorlopig mijden nu ze weten dat Coolblue duurder is dan de rest of hun bestellingen mogelijk vertraging oplopen. Bol.com heeft voor zover bekend nog geen problemen met leveringen van elektronica omdat het terug kan vallen op verkooppartners met eigen voorraden.
Foto: routeplanning (cc)
Als er al sprake is van een overname van Coolblue dan heeft de koper:
a) extreem diepe zakken
b) zin om een keiharde strijd met Ahold en Amazon te voeren
c) misschien wel een verloren positie in de e-commerce wereld https://t.co/WITPg0EErLZe stoppen als retailer en gaan binnenkort verder als veerdienst naar de Zuidpool.
— Olivier Slabbers ~ Not a VC (@Oli4K) February 24, 2020
— Jos van Essen (@Blauw) February 24, 2020
Klopt. #CoolBlue – #Amazon. Te zien in slotje in browser. Maar, zegt ‘Verstrekt door Amazon’ genoeg? https://t.co/OZJ6uuktPr
— ??HJ?️? (@Hajee_2019) February 24, 2020
Heeft het coronavirus CoolBlue bereikt? https://t.co/uO48Nodktl
— ThePostOnline (@TPOnl) February 24, 2020
Einde van Google ads en Google shopping? #coolblue lijkt vooralsnog gestopt met deze dure advertenties ; bekijk mijn video waarom : ?https://t.co/nSvrnN16ti
— Corné van Willigen (@Qorne) February 22, 2020
Zou Coolblue nu echt de grote stap hebben genomen en vanuit eigen kracht verder willen? Zou super zijn als ze laten zien dat je zonder Google reclames prima conversies kan halen. Alle ads zijn nu offline… ?????@Coolblue_NL
Geen #advertenties #noads
— Corné van Willigen (@Qorne) February 22, 2020
My 2 cents, niet gebaseerd op enige insider kennis. Het aan en uitzetten van affiliates of online ads aan bepaalde segmenten (trouwe klanten bv) lijkt me een goed incrementaliteit experiment. Die plotselinge prijsstijging zou een (vrij extreme) elasticiteits-test kunnen zijn.
— Wouter Blok (@WouterBlok) February 23, 2020
Maar Coolblue heeft ALLE prijzen met 10% verhoogd. Hebben jullie een reden voor deze bizarre marketingstrategie ??
Neem bijvoorbeeld de Bose 700 noise cancellation head phones. Bij jullie 372 euro, bij de rest 329 euro…@PieterZwart @tweakers @Emerce
— Summation (@buzztruus) February 23, 2020
Erg interessant om vanuit marketing perspectief te analyseren wat @Coolblue_NL in hemelsnaam aan het doen is ?.
ALLE prijzen zijn met 10% verhoogd (zelfs iPhones zijn duurder dan bij Apple). Daarnaast zijn ze radicaal gestopt met Google ads/affiliates! Verhaal voor @tweakers ?— Summation (@buzztruus) February 23, 2020
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
21 Reacties
rOB nIEBOER
lIJKT EROP DAT ZE GEHACKT ZIJN
Lisette
Ze zijn ook gestopt met affiliate marketing en de prijzen lijken ook hoger.
Ik denk dat er echt iets aan de hand is, want het is niets voor Coolblue om zo direct de stekker eruit te trekken.
Communicatie is altijd heel goed namelijk.
Wim
Die Corne is wel erg kort door de bocht, beetje amateuristische video ook. Laten we het even afwachten, het is vast een strategische keuze.
Jan
Corne helpt mee met speculeren om wat aandacht te krijgen.
Mag hopen voor Corne dat als hij ongelijk krijgt, het niet zo hard terugkomt…
Corné van Willigen
Ik adviseer mijn video even uit te kijken.
Wim
Beste Corne, dat heb ik gedaan, vandaar mijn oordeel. Aandacht krijgen is in ieder geval gelukt.
Hier nog meer nieuws: https://www.rtlz.nl/business/artikel/5033166/coolblue
jan
Corne heeft zeker zijn aandacht.
Ik heb nog even je filmpje gekeken, maar korte conclusie volgens jou is Coolblue gestopt met zijn Ads omdat het niet meer rendabel is?
Mailtje Coolblue
Hoi,
We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen.
Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers.
We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.
We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.
Bedankt voor de support!
Met een glimlach,
Michiel
Head of Marketing
Corné van Willigen
In mijn video geef ik aan heel kritisch te zijn op dure online campagnes. Dat blijf ik ook. In de VS zien we al 2 jaar dat eCommerce zijn euro’s anders uitgeeft dat op het Google platform.
Victor
Waarom is dit niet eerder gecommuniceerd? Ze gooien zonder mededeling alle aff links eraf en komen na 4 dagen met deze mededeling?
wesley
Ik geloof er weinig van dat dit allemaal te wijden is aan het corona virus.
Peter
Een woord: A M A Z O N
Edward
Ik was altijd fan van Coolblue maar ik vrees dat dit het begin van het einde is. In ieder geval lijkt mij dit een zeer onverstandige keuze van Coolblue. Zeker omdat zij nu pas met een zogenaamde verklaring komen. Ik ben het met Wessley eens dat het zeer ongeloofwaardig overkomt.
bert
Schuren tot de nok toe vullen? Dat klinkt heel eng in een tijd van net-op-tijd leveren. Ik zou gewoon lastige producten een lange levertijd geven. Dat is wat er aan de hand is meer niet. En dan merkt de klant vanzelf dat een alternatief sneller leverbaar is en bestelt ie dat.
Al met al een goede ochtendwekker, Italië kan zich met de eigen crisis mooi verenigen en de eigen maakindustrie afstoffen, de Duitsers ontdekken dat ze ook de kleine piefjes en revetjes weer zelf moeten gaan maken, en hopelijk kunnen we binnen de EU ook weer wat productielijnen afstoffen en opschalen voor printplaten en IC’s (Italië!). Zou toch mooi zijn als er ook binnen de EU plek is voor een EUV van ASML.
jan
”n mijn video geef ik aan heel kritisch te zijn op dure online campagnes. Dat blijf ik ook. In de VS zien we al 2 jaar dat eCommerce zijn euro’s anders uitgeeft dat op het Google platform”.
Maar zet dat dan als titel: Kritisch op dure online campagnes In plaats van #coolblue lijkt vooralsnog gestopt met deze dure advertenties ; bekijk mijn video waarom.
Maar goed je zat er naast. Zonde. Fijne werkdag!
Wim
@jan Precies, interessante titel om vervolgens weinig inhoudelijks te vertellen, clickbait noemen ze dat…
Hoe dan ook, vreemd verhaal van Coolblue, snap niet dat ze dit niet beter hebben gecommuniceerd vanaf het begin.
Davy - D-Write
Wat de effectieve reden uiteindelijk ook zal zijn, het feit dat we zo veel speculeren over dure advertenties en affiliatenetwerken, just-in-time-delivery en wat weet ik nog allemaal toont aan dat er wel behoorlijk wat scheef zit in de online handel in het algemeen. Grote afhankelijkheid van China, alleen hoogwaardige producten kan je nog rendabel online adverteren en de consument verwacht daarbovenop nog eens 1.001 dingen gratis onder het motto “service”.
jan
Aan de ene kant kon de communicatie eerder komen. Aan de andere kant had Coolblue waarschijnlijk niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen.
De vraag die ik in mijn hoofd heb: 50% van de omzet van Bol.com komt door Partners, deze partners halen vast hun producten ook uit China. Als Coolblue hier al last van heeft, hoe gaat het dan met deze partners.
Wanneer gaan MediaMarkt, Bol.com en andere partijen aangeven dat ze minder voorraad hebben dan normaal?
M.
Voordeel van een puur marketplace platform (Bol, Amazon etc.) is natuurlijk wel dat bij out-of-stocks van aanbieder A, de koopknop vrolijk doorwisselt naar aanbieder B, C en verder.
Even ervan uitgaande dat we het hebben over een merk. Bij Chinese import die onder private label wordt verkocht door 1 unieke partij is het natuurijk een ander verhaal.
Coolbue is geen marketplace, dus zij kunnen die doorwisselende koopknoppen niet bieden bij out of stocks.
Erik - eRocket
Als het klopt wat Coolblue aangeeft, ik heb geen reden daaraan te twijfelen, dan lijkt Coolblue als eerste goed in te spelen op de voorraad vanuit China. Wellicht dat de andere partijen straks beloofde levertijden niet gaan halen en dan is de belofte van “vandaag besteld, morgen in huis” moeilijker te halen.
Toch hadden ze de communicatie mbt affiliate links beter kunnen aanpakken.
Piet - Nvt
Niet normaal om een camera met 200 euro te verhogen , sorry hoor.
ECHT NIET NORMAAL