Deel dit artikel
-

Cross Media Café: Toekomstdromen of fata morgana’s?

Er kwamen opvallend veel media-innovaties voorbij, dinsdag op Cross Media Café – 100ste editie: Toekomstdromen in Hilversum. Ook heel veel die nooit echt van de grond zijn gekomen of waarvan het succes slechts van korte duur was: de rode knop voor interactieve televisie, 3D tv, Hyves of het tweede scherm.

Je vraagt je af of de hypes die nu worden ontwikkeld niet hetzelfde lot zijn beschoren, zoals de metaverse of volumetric video, waarbij meerdere camera’s een 3D beeld opbouwen van bijvoorbeeld sprekende personen. Het zal ongetwijfeld een bestemming vinden, in gaming of televisie, maar welke is nu nog niet duidelijk.

Medeoprichter van Hyves Yme Bosma (NVM Holding) concludeerde terugkijkend dat de verkoop van Hyves aan de Telegraaf vooral ongelukkig uitpakte omdat de uitgever de oprichters liet gaan. Hyves functioneerde als apart bedrijf, maar had strakker aangestuurd moeten worden. Het platform legde het af tegen Facebook.

Annelies Kaptein (Stoneroos) schetste een beeld van telkens weer veranderende marktomstandigheden en acquisities die de ontwikkeling van nieuwe technieken uitdagend maken. “Je ziet steeds meer consolidatie. Dat is een wankelende basis voor een kleine speler als Stoneroos, want die grote conglomeraten hebben geen zekerheid dat zo’n klein bedrijfje zal blijven bestaan.” Reden dat Stoneroos is opgegaan in het mediatechnologiebedrijf NEP.

Toch zijn de pioniers van weleer nog altijd actief. Stoneroos heeft grote klanten als KPN kunnen behouden voor de ontwikkeling van software voor settopboxen. Die over enige tijd ook gaan verdwijnen, voegde Kaptein daar veelbetekenend aan toe.

Ex Machina heeft de kennis die werd opgedaan met de ontwikkeling van tweede scherm applicaties voor omroepen gebruikt voor interactieve omgevingen als die van livegameplatform Twitch. Zelfde idee, maar andere context. Het heeft ook een nieuw bedrijf Livery opgeleverd voor ‘worry-free low latency video’.

Soms schoppen Nederlanders het opvallend ver. ODMedia Group – de oprichters delen een gezamenlijk KPN-verleden – fungeert als een wereldwijde (nauwelijks bekende) schakel tussen contenteigenaren of rechtenhouders en digitale distributieplatforms. Een recente miljoenendeal is die tussen Europese rechtenhouders en Netflix. De omvangrijke catalogus werd voor vele markten ondertiteld. ‘Doorduwen en jezelf blijven bewijzen,’ zegt Sjef Pijnenburg over het succes van OMMedia.

Thomas Engel begon ooit met een mobiel programmaboekje voor het Lowlands festival. Na de overname van zijn technologiebedrijf The Capitals door BAMTECH Media ging Engel onder meer de  streamingdiensten van The Walt Disney Company en Discovery Communications aan de man brengen bij grote Europese sport-, media- en telecombedrijven en werd hij senior director voor Disney Streaming Advanced Research (DSAR), een lab dat de nieuwste technieken voor ’s werelds grootste streamer ontwikkelt.

Voor alles geldt: het succes van innovaties is lastig te voorspellen. Of toch niet? Maarten van de Biggelaar, oprichter van Quote, heeft na twee mislukte zakelijke avonturen, die hem veel geld hebben gekost, een bedrijf opgericht dat ideeën test voordat ze op de markt worden gebracht. Het algoritme maakt het mogelijk om bedrijven snel te koppelen aan potentiële klanten van over de hele wereld. Marveltest kan op deze manier automatisch dezelfde interactie met klanten als op een beurs nabootsen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond