Deel dit artikel
-

Cross Media Congres: De dood of de gladiolen

De publieke omroep wil samen met grote streamingplatforms producties maken. De uitnodigingen zouden al verstuurd zijn. Er is nog wel een discussie over wie het eerste uitzendrecht krijgt. “De NPO natuurlijk, dat is belastinggeld”, vertelde NPO voorzitter Shula Rijxman van de NPO dinsdag op het Cross Media Congres.

Als er al een thema was te ontdekken in het programma van het Cross Media Congres, na twee jaar fysiek terug in de Amsterdamse Kromhouthal, dan is het dat digitaal bestaande formules op zijn kop zet. En in veel gevallen ook op het nippertje gered heeft.

Tv-producenten kampten de laatste jaren met een krimpende markt, maar internet platforms zoals Disney Plus en Netflix nemen steeds meer lokale producties af. De budgetten zijn vele malen groter dan die van de Nederlandse omroepen. Ook zijn jongeren door corona meer gaan kijken.

Geen wonder dat de NPO zijn klassieke zenderprogrammering laat varen en meer gaat inzetten op online. Alleen de content is nog leidend voor de programmering. “We hebben geen zendermanagers meer, maar genremanagers, zij bekijken waar de content het beste tot zijn recht komt. Dat is steeds vaker het internet,” aldus Rijxman.

Grenzen vervagen, ook bij games. Fortnite mag dan een game zijn, het is ook een platform waar artiesten als Trevor Scott optreden. En dan niet zomaar op een virtueel podium, maar zwevend in de game zelf met spectaculaire 3D effecten. Het is ook de plek waar Nike virtuele schoenen verkoopt.

Cees Dangler, Creative Director van Capitola, verwacht dan ook veel van de opvolgers van Hubbo Hotel en Second Life. Hij wijst op de komst van Facebook Horizon die een ‘heel andere dynamiek dan Zoom zal gaan bieden’, want 3D. “Onderschat het niet. Er zijn al 2 miljard kopers van digitale eigendommen.” Capitola is bezig met de ontwikkeling van virtuele mode, die je heel persoonlijk en dus op maat kunt maken. Nu nog alleen te bewonderen in Snapchat, maar straks op meer platformen.

Eric Kip, topman van Exterion Media en voorzitter van branchevereniging Outreach, schetste de fenomenale groei van digitale buitenreclame, nu al zo’n veertig procent van het totaal. De branche heeft door corona wel een 34 procent omzet moeten inleveren, terwijl de lasten doorliepen.

De jongste trend is data-gedreven buitenreclame, maar de privacywetgeving legt creatieven wel allerlei beperkingen op.

In 2025 verwacht Eric Kip niettemin 250 miljoen euro aan omzet in de markt, terwijl dat in 2019 nog 211 miljoen euro was en in 2020 137 miljoen door de coronacrisis.

Voor de gedrukte media is digitaal geen vies woord meer. Marscha Krouwel, country manager Hearst Netherlands, vertelde hoe haar bedrijf het roer drastisch heeft moeten omgooien om minder afhankelijk te worden van bladverkoop en printadvertenties. De uitgever concentreert zich voortaan op zeven crossmediale titels. Het gros van de omzet komt uit digitale advertenties, digitale abonnementen en digitale evenementen.

Voor Eric Smit, medeoprichter van Follow the Money, is de formule al jaren digital only. “We doen niets crossmediaal. We verkopen geen advertenties en maken zelf nauwelijks reclame”. Mede dankzij enkele journalistieke scoops heeft het platform 30.000 betalende leden, “waarmee we de achterlichten van The Correspondent in het vizier hebben”. De grote inspiratie van FTM heeft 70.000 abonnees.

Traditionele media hebben zeker niet afngedaan. Digitale media en lineaire tv kunnen elkaar versterken. Denkt ook Akwasi O. Ansah, sinds kort oprichter en bestuurder van Omroep Zwart, wat staat voor Zeer Waardevolle Authentieke Radio en Televisie.

In een begeesterende presentatie onthulde Akwasi dat hij hulp heeft gekregen van digitale ondernemer Victor Knaap, mede oprichter van Media.Monks. Hun doel is 150.000 leden te behalen voor 2026.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond