Deel dit artikel
-

Currence: iDEAL mag geen incassomachtiging worden

Currence zal in de voorwaarden voor iDEAL een nieuwe bepaling opnemen om misbruik te voorkomen. Dat maakt het bedrijf vanavond bekend in TROS Radar.

De nieuwe voorwaarde houdt in dat wanneer je met met iDEAL een product of dienst betaalt, hieruit geen incassomachtiging voor aanvullende producten of diensten ‘geconstrueerd’ mag worden.

Nu kan het nog voorkomen dat een bedrijf misbruik maakt van de gegevens die een consument verstrekt bij een eenmalige betaling via iDEAL. Currence wil met de nieuwe voorwaarden dit soort misbruik tegengaan. Als een iDEAL-acceptant toch overgaat op automatische incasso, dan mag de betaaldienstverlener, bijvoorbeeld de bank, het contract met die acceptant ontbinden.

Deel dit bericht

4 Reacties

W.D.N. Vriend

Ik begrijk nog steeds niet dat ze diensten verzinnen die dit toestaan. Waarom niet, zeg, een overschrijving doen met een aan de bestelling gekoppeld betalingskenmerk en dat deze dienstverlener er dan voor instaat dat het binnen vijf minuten geregeld is? Dan kan zoiets verder zelfs zonder naam van de afzender erbij, het kan in principe zelfs anoniem. Dit is een goed idee want hoe minder data er heen en weer vliegt, hoe minder er misbruik van gemaakt kan worden. Waarom kunnen deze professionals dat nou niet zelf bedenken?

Jos S

Dat is niet het enige probleem met Ideal, Ideal zal ook overbodig worden als we in NL een systeem van direct debet krijgen zoals de nieuwe oplossing van Bancontact in BE. Heb al zo vaak met Ideal betaald via een web aankoop en vervolgens krijg je niets geleverd, dan ben je gewoon je geld kwijt en je hebt geen enkele bescherming. In BE werken alle banken samen en dan kom je ergens, dat zou in NL ook moeten gebeuren. Als je enige garantie tegen slechte websites wilt kun je beter met credit card betalen of PayPal dan kun je nog terug boeken. Wel raar dat het jaren heeft moeten duren voordat Ideal haar voorwaarden aanpast. Want bij automatische incasso heb je recht om te storneren binnen 30 dgn. bij Ideal niet.

Jan B

IDeal zou eigenlijk zelf de service hiervoor moeten regelen:
– een goede terugstort mogelijkheid door de webwinkel
– een goede storneringsmogelijkheid
– en als laatste een goede mogelijkheid om wel doorlopende contracten in een keer goed te keuren.

Eigenlijk hebben ze nu een onvoldoende afgedicht product gebouwd en als webwinkel wordt je dus gedwongen om met dit product te werken, uiteraard gaan webwinkels oplossingen zoeken die de markt vraagt, helaas heeft iDeal niet aan deze verwachting kunnen voldoen.

Is het slim om innovatie rond iDeal te beperken? waarschijnlijk niet, dit zal een hoop gebruikers van deze innovaties rond iDeal naar bijvoorbeeld Paypal, of Cards dwingen. Beter kunnen ze het product aanpassen naar de vraag, zoals andere betaalmethoden wel doen.

Alex

Een vriend van mij heeft een netflix account die te gebruiken is voor maximaal 4 personen. Af en toe gebruik ik het en hij had een keertje niet betaald. Ik wilde juist op dat moment even gebruik maken van netflix. Op 16 december 2015 besloot om eenmalig via Ideal te betalen want die optie kreeg ik. Ik lees altijd de voorwaarden als ik ergens mee akkoord moet gaan, echter kreeg ik geen melding over het aanvinken van voorwaarden of iets dergelijks.
Tot mijn verbazing was ik vandaag aan het inloggen op mijn internetbankieren en kreeg ik via Bankmail een bericht waarin stond dat Netflix bij mij wil incasseren. Nou ik wist niet wat mij overkwam en hiervan ben ik geschrokken.
Ten eerste heb ik eenmalig via een externe dienst Ideal bij mijn eigen bank ingelogd. Ten tweede heb ik nooit een SEPA machtiging afgegeven. Ten derde geeft Ideal noch ABN Amro aan dat mijn gegevens (rekeningnummer) aan de verkoper worden verstrekt. Laat staan dat het een machtiging en betaling tegelijkertijd is. Ik vind dit een kwalijke zaak.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond