Deel dit artikel
-

‘Cyber Monday plust 10 procent’

De verkopen op Cyber Monday lagen volgens de eerste metingen 7 tot 10 procent hoger dan vorig jaar, maar het zogeheten Black Friday weekend was volgens sommige cijfers teleurstellend. De omzet zou 11 procent lager zijn uitgekomen.

IBM Digital Anatylics schat dat de verkopen gisteren 8,1 procent hoger lagen met een gemiddelde besteding van 131 dollar per persoon. Weer andere voorspellingen gaan uit van 10 procent groei. De National Retail Federation is als enige somber: het aantal Amerikanen dat online bestellingen deed zou dit jaar 127 miljoen hebben bedragen tegen 131 miljoen in 2013.

Exacte cijfers ontbreken nog, de tot nu toe gepubliceerde cijfers zijn ruwe schattingen, maar sites van grote Amerikaanse retailers mochten zich maandag in elk geval in een enorme belangstelling verheugen. Verkeer naar sociale media lag 40 procent hoger.

Het fysieke en het virtuele winkelbezoek lag dit jaar volgens de officiële detailhandelsorganisatie echter flink lager. Meer dan de helft van het Amerikaanse winkelpubliek begaf zich in het weekend naar de winkel of deed inkopen online: 55,1 procent tegen 58,7 procent vorig jaar. De gemiddelde bestedingen waren ook lager, maar de totale opbrengst is nog altijd een indrukwekkende 50,9 miljard dollar.

De belangrijkste reden van de lichte daling is dat online winkels al een voorschot namen op Black Friday en eerder dan vorig jaar met aanbiedingen begonnen.

Adobe en IBM komen echter met meer optimistische cijfers. Adobe schat dat de online verkopen op Thanksgiving Day en Black Friday nieuwe records hebben gebroken. Black Friday komt op een omzet van 2,4 miljard dollar.

IBM denkt dat de online verkopen op Black Friday 9,5 procent hoger lag dan vorig jaar. Op Thansgiving zou de verkoop met 14,3 procent zijn gestegen. Wel zou de gemiddelde besteding zijn gedaald.

Beide bedrijven hadden al eerder aangegeven dat een groot deel van het bezoekersverkeer van mobiele apparaten kwam. Wel zou de tablet dit jaar iets minder gebruikt zijn, terwijl het aandeel van de smartphone verder steeg. Maar volgens comScore gingen veel Amerikanen gewoon weer achter hun pc en laptop zitten voor bestellingen ter waarde van 1,51 miljard dollar op Black Friday.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond