Deel dit artikel
-

‘Cyber Monday gaat verdwijnen’

Vandaag is het online koopjesdag in de VS. Online retailers zullen vermoedelijk weer records breken, alleen voorspellen experts dat de traditie wel eens zou kunnen verdwijnen. Fysieke winkels hadden op Black Friday al behoorlijk wat concurrentie van online retailers. Die wachten niet meer totdat de winkels hun afgeprijsde voorraden hebben opgeruimd. Cyber Monday wordt Cyber Week.

Cyber Monday is nog geen tien jaar oud. In 2005 lanceerden de National Retail Federation en Shop.org Cyber Monday, de online kopie van Black Friday. Het zijn de dagen dat Amerikanen massaal inkopen doen voor kerst.

In de loop der jaren is Cyber Monday steeds groter gegroeid – de omzet komt dit jaar neer op zo’n 2,6 miljard dollar – en langzamerhand is de traditie ook overgewaaid naar Europa: In Engeland brengt Cyber Monday naar verwachting zo’n 556 miljoen pond in het laadje, 11,4 procent meer dan vorig jaar. De gemiddelde bestedingen liggen op 100 pond. Alleen de Benelux doet niet echt mee in verband met het Sinterklaas feest, ondanks moedige pogingen.

De laatste jaren krijgen fysieke winkel steeds meer concurrentie van e-tailers. Om die reden ‘lekten’ grote webwinkels half november al hun online prijzen voor Black Friday. Anderen zijn zaterdag al begonnen met afprijzen en houden dat acht dagen vol. Adobe voorspelde vorige maand dat de onlineverkopen vrijdag een omzet van 2,48 miljard zouden bereiken, 28 procent hoger dan vorig jaar. Cyber Monday zou ‘slechts’ 15 procent groeien.

De webwinkel van Macy’s begon zondag al met een vooruitblik op Cyber Monday. Niet onverstandig: 26 procent van de Amerikaanse consumenten begint al zondag met online winkelen, 38 procent doet dat maandagochtend, 32 procent maandagavond en 32 procent in de rest van de week.

Ook Amazon begon al vroeg met zijn traditionele shopping bonanza. De retailer meldde een week geleden al 45,6 procent meer omzet. In Engeland had Amazon vrijdag zijn drukste dag ooit.

De toekomst laat zich niet moeilijk voorspellen: retailers en e-tailers zullen elkaar in de nabije toekomst tijdens de feestdagen waarschijnlijk op leven en dood beconcurreren.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Jochem

Ben niet enorm fan van deze infographic, wat percentages van enkele social media partijen kunnen deze twee dagen toch moeilijk in kaart brengen.

In Nederland is er nauwelijks sprake van pieken op deze dagen, wel algehele drukte, waar in Brazilië / US stats verdubbelen kan je het in Nederland enkel per week groei zien. Dus eigenlijk moet je het anders zien: In Nederland hebben we al een soort van cyberweek.

Als retailer zou ik overigens ook eerder inzetten op Black Friday dan cyber monday in de communicatie:
http://www.google.nl/trends/explore#q=cyber%20monday%2C%20black%20friday%2C%20cyber%20week&cmpt=q

Cyber week is in die stats nog unknown (zal ook wel zo blijven) en Cyber monday zal idd langzaam opgaan in Black Friday, klinkt ook veel beter in de de actie mails en op de posters.

Jan Libbenga

Cyber Monday maakt hier m.i. geen schijn van kans, zit Sinterklaas te veel in de weg, en we hebben ook niet de Angel-Saksische traditie van kerstinkopen.

Romano Jennekens

Zoals ik in 2010 al reageerdeop een artikel van Jochem: ‘Tijd voor Black Friday’ (zie http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101126_tijd_voor_black_friday) kunnen we na 4 jaar toch wel concluderen dat BF/CM in Nederland niet zal gaan werken.

Aangezien we hier geen Thanksgiving kennen (de donderdag voor BF/CM) werkt het denk ik niet om in Nederland daar een ‘ marketing sausje ‘ overheen te gooien. De cultuur historische context ontbreekt dus om dan maar ‘ een vrijdag ‘ Black Friday en ‘ een maandag ‘ Cyber Monday te noemen.

Vanuit cultuur-historisch punt zou in Nederland de dag van (of na) de intocht van de officiële Sinterklaas DE dag moeten zijn dat er grote acties/ stunts zouden moeten zijn voor de Hulpsinterklazen op zoek naar cadeautjes, en bijvoorbeeld 6 december de dag moeten zijn waarop de Kerstman verpletterende deals kan vinden.

En ook niet onbelangrijk: BF/CM is er om de klanten te verleiden om voor jouw winkel te kiezen in een land waar in het retail en etail veel concurrentie. In Nederland is die concurrentie er veel en veel minder, enkele hele grote spelers/concerns en dan heel lang niets.

Jochem

@romano, eens over CM, echter is Black Friday already happening door globalisatie. Dit kan je niet tegen houden..

” -20% bij H&M, -30% bij de Mango, hoge kortingen bij Apple en Amazon ” Meer en meer NL consumenten komen het tegen, waardoor bewustzijn groeit en webshops er meer op in gaan spelen. Gaat allemaal vanzelf, duur alleen een paar jaartjes. Iedereen volgt immers de grote jongens.

Hier zijn de invloeden duidelijk zichtbaar, dit jaar 100% groei. http://www.google.nl/trends/explore#q=black%20friday&geo=NL

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond