Deel dit artikel
-

Daily Mail stopt affiliatemarketing in nieuwsverhalen

De Engelse krant Daily Mail gaat reclamelinks in de nieuwsverhalen op zijn website verwerken. Lezers van de roddelrubriek kunnen zo, bijvoorbeeld, doorklikken naar een webwinkel om hetzelfde jurkje als een beroemde actrice te kopen. Of de schoenen van een sporter.

Al jaren experimenteren online nieuwsuitgaven met reclamelinks ín hun verhalen. Vaak ziet het eruit als gekunsteld, overdreven commercieel en bovenal niet aantrekkelijk voor de lezer. Die verwacht redactionele relevantie onder de kliks, geen reclame.

De Daily Mail laat zich echter niet afschrikken door ervaringen van anderen uit het verleden en start ook een proef met affiliatemarketing in nieuwsverhalen op zijn website. Het is niet duidelijk hoe de technische kant in elkaar steekt, of de krant dat zelf doet of met derden. Tot op heden werkt het voor online reclame overwegend met derde partijen samen.

Uit een verhaal in de Financial Times valt af te leiden dat de Mail Online wel zelf de acquisitie doet. Meer dan negentig procent van de grootste retailers in de Engelse winkelstraten is aan boord om deel te nemen aan de proef. Voor iedere verkoop die zij realiseren na een klik uit een verhaal op Mail Online krijgt het krantenbedrijf tussen de tien en veertien procent van de gerealiseerde omzet.

Dagelijks bezoeken ruim acht miljoen internetters uit Engeland en van daarbuiten de krantensite om het doorgaans sappige nieuws tot zich te nemen. Het bezoekersverkeer laat van maand op maand nog procenten groei zien. De uitgever is nu op zoek naar modellen om meer geld te verdienen aan de digitale aandacht van het lezerspubliek.

Zo’n vijftien procent van de omzet in de eerste helft van 2013 was afkomstig uit reclame op digitale kanalen, aldus eigenaar DMGT.

Foto: malias (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond