Daimler zet, nu met Uber, weer een grote digitale stap

Uber en Daimler sluiten een samenwerking waarbij de autofabrikant zelfrijdende Mercedessen gaat leveren aan Ubers netwerk van zelfrijdende auto’s. Meer automakers moeten komende kwartalen gaan volgen en hun voertuigen in het vervoers- en bezorgnetwerk inbrengen.

De eerste concrete resultaten van de samenwerking worden pas over een paar jaar verwacht. Gisteren spraken de partijen de intentie uit om samen te werken. Het lijkt erop dat Uber eerst van plan was om zelf auto’s te gaan bouwen, maar tijdens zijn oriëntatie op de processen haakte CEO Travis Kalanick af. Te moeilijk, concludeerde hij.

Daarom besluit Kalanick zijn technologie ter beschikking te stellen aan autofabrikanten. Zij kunnen die verwerken in hun zelfrijdende auto’s. Daimler hoopt, zo valt tussen de regels door te lezen, ook dat Uber met zijn truckdienst Otto met de Duitsers wil samenwerken.

Hoe de bedrijven de inkomsten uit personen- en pakketvervoer met elkaar zullen delen is niet bekendgemaakt. Daimler moet een ander verdienmodel introduceren, omdat Uber geen kopende klant lijkt. De automaker zal de voertuigen voor eigen rekening gaan exploiteren. Daar heeft het al ervaring mee met dochterbedrijf Car2g0, dat ook in Nederland actief is.

Daimler investeerde afgelopen periode ook in de overname van Here Maps, de landkaartenafdeling de Microsoft verwierf toen het Nokia kocht. Here is nu van Daimler, BMW, Audi en Tencent. Vrij recent nog kocht Daimler het mobiele betaalbedrijf PayCash en investeerde het in de bezorgrobots van Starship Technologies.

Volvo doet ook een proef met Uber rondom het thema zelfrijdende auto’s. Daarbij is Uber de eigenaar van de voertuigen. Dat betreft een proef waarbij de partijen over en weer van elkaars technologie leren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug