Deel dit artikel
-

Daniël Ropers: ‘We doen aan e-commerce 2.0’

Al drie jaar staat Daniel Ropers (40), CEO van bol.com, in Emerce’ E-commerce 25. Dit keer pakt hij de koppositie. Met trots.

Sinds de overname door Ahold zit de agenda van Ropers tot de nok toe gevuld. Het gaat de internetretailer voor de wind. Zelfs zo goed dat het huidige bedrijfspand in Utrecht na anderhalf jaar alweer uit zijn voegen begint te barsten. “In januari is dit pand alweer te klein voor de vierhonderd medewerkers. We nemen jaarlijks zo’n honderd man aan. En dat zal niet minder worden nu we onderdeel van Ahold zijn.”

En als kers op de taart sleep je nog even een nummeréénnotering in de E-commerce 25 in de wacht.
“Ja, geweldig. Ik vind dat heel bijzonder, een eer. Het is een verkiezing onder vakgenoten die weten waar ze het over hebben. Zij kunnen uit eigen ervaring op waarde schatten waar we achter de schermen dagelijks mee bezig zijn: het oprekken van de grens van e-commerce. We doen aan e-commerce 2.0.”

Verklaar je nader.
“Door het Plaza-model en het openstellen van onze API maken we optimaal gebruik van de netwerkeffecten die online biedt. Hierdoor blijven we de concurrentie voor. We willen niet de customer journey claimen, maar anderen – die bijvoorbeeld beter zijn in bepaalde productgroepen – aan ons verbinden. Ook al zijn het concurrenten. Als je samen maar sterker staat.”

Ben je erg bezig met wat anderen doen?
“We kijken dagelijks naar hoe anderen het doen en wat we ervan kunnen leren. Allereerst kijken we naar succesvolle offline retailers. Ten tweede naar online concurrenten. En daarbinnen naar nichespelers die excelleren in een productgroep die wij nog niet bieden. Ten derde naar buitenlandse partijen die al langer op grotere schaal bezig zijn en daardoor al meer geëxperimenteerd hebben dan wij. Denk aan een partij als het Japanse Rakuten, die wereldwijd een steeds grotere e-commercespeler wordt. Zij hebben meer een regisseursrol. Maar eBay en Amazon zijn eveneens interessant. Tot slot kijken we naar technologiepartijen die van oorsprong een andere rol in de waardeketen hadden en zich nu opmaken als e-retailer, waaronder prijsvergelijkers, Apple, Google en Microsoft.”

Op jullie website kan je al prijzen vergelijken. Is het gezien jullie brede assortiment niet logisch om zelf een prijsvergelijkingssite te beginnen?
“Nee, ik geloof niet in het prijsvergelijkingsmodel; zij gaan ervan uit dat de klant al weet wat hij wil hebben. Je ontkoppelt voor hem de productkeuze, en wie de beste partij is om het bij te kopen. Investeren in een goede productkeuzehulp – in alle categorieën – kan voor prijsvergelijkers businesswise ook niet uit.”

Jullie ontsluiten sinds kort jullie winkelfunctionaliteiten en productdata middels het Developer Center. Een geslaagde actie?
“Ja, binnenkort zullen we daarvan de eerste dingen laten zien. Momenteel hebben enkele honderden ontwikkelaars er gebruik van gemaakt. Wij hebben namelijk niet de heilige graal en zullen die ook nooit bezitten. Daarom is ons netwerk, ook hier, van belang.”

Jullie zijn actief in Nederland en België. Wordt het niet eens tijd om de Duitse afsplitsing van het vroegere BOL – bol.de – over te nemen?
“Vanwege het schaalspel en de volwassenheid van de Duitse markt is het voor ons niet interessant om een dergelijke kleine speler, die bol.de in Duitsland is, te acquireren. Liever steken we al onze energie in de plannen die we in ons huidige focusgebied willen realiseren. We kunnen altijd beter worden, dat ben je je klanten ook verplicht. Daarvan afwijken, zie ik als verraad naar hen toe. En nee, we hebben geen plannen om met bol.com Europa in te gaan.”

Ook niet als Amazon hier eind dit jaar hoogstwaarschijnlijk voet aan land zal zetten?
“Nee. We staan aan de vooravond van een grote doorbraak op e-commercegebied. In 2025 zal onze markt verdrievoudigd zijn. Alleen voor Nederland en België groeit die markt naar zo’n 20 à 25 miljard euro. In zo’n situatie moet je je niet laten afleiden door drang naar internationalisatie. Ik zou dat heel risicovol vinden. Ik zie het niet gebeuren.”

Botst dat niet met Aholds ambities?
“Wij zijn een losse werkmaatschappij binnen Ahold en delen in eerste instantie kennis met hen. Daarnaast zullen we zeker gaan samenwerken. Bijvoorbeeld op het gebied van food, een productcategorie waar we veel van verwachten. Door de overname kunnen we onze gezamenlijke ambities waarmaken. Dat gaat dus niet over het samenvoegen van bijvoorbeeld Albert.nl met bol.com, zoals in de media werd gesteld, maar over het versneld ontwikkelen van nieuwe categorieën of diensten waar onze klanten wat aan hebben.”

In hoeverre pushen jullie nieuwe mobilepaymentmethodieken?
“Niet. We zijn niet in business om nieuwe technologieën uit te proberen, maar om de klanten te bedienen. Als grootste afhandelaar van iDEAL-transacties in Nederland lobbyen we wel op dat vlak, zodat er een standaard komt. Helaas bewegen de banken zeer langzaam. Onbegrijpelijk, zeker richting de webwinkels die nu omzet missen.”

Welke vorm van mobiel betalen heeft de meeste kans van slagen?
“Iedere vorm waarbij je simpel, dus zonder token, kunt betalen. Bijvoorbeeld door het eenmalig instellen middels een code. Dat is logisch en zinvol voor iedereen.”

Hoe belangrijk is het mobiele kanaal voor bol.com?
“Dat is nog gering, maar snelgroeiend. Denk aan een aantal procenten van de totale omzet (die in 2011 376 miljoen euro was, red.).”

Door Plaza hebben jullie inzage in waardevolle bedrijfsinformatie van derden. Een soortgelijk model bij Amazon leidde tot veel kritiek; de info zou worden misbruikt. Herken je dat?
“Niet echt. Dat is ook niet onze intentie. Wel is afgelopen jaar een marktpartij uit ons Plaza-programma gestapt, omdat ze ons daarvan verdachten. Wat natuurlijk onzin is. Een ‘middle of the road’-partner die qua prijs, assortiment of service te weinig toevoegde waarde biedt voor onze klanten heeft gewoon minder baat bij Plaza. Dat heeft niets te maken met het misbruiken van informatie door ons.”


Wat is het strategische voordeel van de overname door Ahold?
“Het is een partij die ook voor de lange termijn en op een hoog niveau ambitie heeft op het gebied van e-commerce. Dat is iets anders dan onze vorige eigenaren, investeringsmaatschappijen, die een minder lange focus hebben en ons uiteindelijk met winst weer wilden verkopen. Door Aholds overname zijn we dat moment voor en kunnen we met meer middelen dan ooit de komende tien à vijftien jaar aan onze plannen werken.”

En dus wordt het boekenschap bij de AH het bol.com-schap?
“Dat is veel te concreet in deze fase, maar ik verheug me inderdaad wel op de synergie tussen bol.com en de winkelactiviteiten van Ahold. Daarvan zullen onze klanten dit jaar al voordeel hebben.”

Op bol.com kan je nog steeds geen digitale muziek en films kopen.
“Klopt. Toen we het in 2003 wilden, was de markt er niet klaar voor. En nu zijn er al genoeg (internationale) marktpartijen die daar succesvol in zijn. Daar kunnen we weinig aan toevoegen. Overnames op dat gebied zijn voor ons ook geen optie, aangezien onze Benelux-focus onvoldoende schaalgrootte biedt.”

Op het gebied van social media doen jullie met 3,4 miljoen klanten bar weinig. 50.000 Likes op Facebook is niets. Geloof je in social commerce?

“Zeker. Het sluit ook naadloos aan op ons netwerkdenken. Met ons developerscentrum leggen we de fundamenten om te zijn waar de conversatie is, en dus de klant. Social commerce wordt door de meeste marketeers echter nog slecht begrepen en overschat. Met de inzet van social kanalen als Twitter, Facebook en dergelijke alleen ben je er niet. Het vergt een diepgaandere aanpak.”

Ga je bij Ahold op termijn een e-commercefunctie bekleden?

“Nee. We rapporteren nu direct aan de Raad van Bestuur, dat is een unieke situatie en die hou ik graag zo. Ik heb geen ambities op dat vlak. We staan met bol.com na bijna dertien jaar nog maar aan het begin. Ik zou wel gek zijn om iets anders te willen.”

*) Voor het vierde achtereenvolgende jaar publiceert Emerce in het juninummer de ‘E-commerce 25′, de lijst van meest invloedrijke Nederlandse professionals in de e-commerce. 
Na de vele reacties bij het mede samenstellen van de longlist en de bijna 1.000 unieke stemmen op de shortlist, is de uitslag bekend.

Daniel Ropers, Managing Director bol.com, is door de lezers van Emerce met twintig procent van de stemmen verkozen tot ‘E-commerceman van 2012’. Ropers stoot hiermee Tom Coronel, de winnaar in 2011, van de troon.

*) Dit artikel verscheen in het juninummer van Emerce magazine (#114)

Deel dit bericht

5 Reacties

Ruud Stelder

“Niet echt. Dat is ook niet onze intentie. Wel is afgelopen jaar een marktpartij uit ons Plaza-programma gestapt, omdat ze ons daarvan verdachten”

Volgens mij is het plaza de leidraad van je inkoopkanaal. Ik heb dit bij Amazon al geconstateerd, een grote bedreiging voor de middenstand.

“We kijken dagelijks naar hoe anderen het doen en wat we ervan kunnen leren. Allereerst kijken we naar succesvolle offline retailers. Ten tweede naar online concurrenten. En daarbinnen naar nichespelers die excelleren in een productgroep die wij nog niet bieden. “

NilsR

Goed interview, dank.

stefanie

Goed interview…mooi dat zo een bedrijf pionier is in e-commerce..

Maikel Latour

Goed interview. Ook veel nuttige informatie voor mede e-ondernemers.

E.J. Koopman

Leuk verhaal en interessant om de visie van deze pionier te kunnen lezen. Leerzaam!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond