Deel dit artikel
-

De MicroHoo-soap in 2008

Yahoo, Microsoft en Google domineerden het afgelopen jaar het nieuws. De drie hoofdrolspelers in de MicroHoo-soap probeerden elk op hun eigen manier een deel van de zoekmarkt op eigen naam te zetten. Wat is er allemaal gebeurd?

Microsoft weet begin 2008 het nieuws te domineren met het naar buiten brengen van de plannen om Yahoo op te kopen. Het bedrijf doet een bod van 44,6 miljoen dollar. Dit overnamebod wordt afgewezen: het is een ‘inadequaat bod‘, meent het bestuur van Yahoo. Microsoft wil op dat moment nog 31 dollar per aandeel betalen. Een flirt met AOL moet Yahoo sterken tegen het overnamebod van Microsoft.

Microsoft mag dan een blauwtje hebben gelopen bij Yahoo, het softwarebedrijf houdt voet bij stuk: "We nemen alle benodigde stappen om Yahoo’s aandeelhouders waarde te geven." Microsoft wil koste wat kost, een deel van de online zoek- en advertentiemarkt af snoepen van Google.

Google maakt zich ‘zorgen‘ dat de vrije gang van informatie op het internet wordt belemmerd, mocht Microsoft Yahoo overnemen. Yahoo trekt zich er weinig van aan en probeert openlijk de overnameprijs omhoog te praten.

Ultimatum

Microsoft heeft er genoeg van en wil binnen drie weken overeenstemming. Anders volgt een vijandig bod, zo dreigt de softwaregigant. De ontvangst van deze boodschap in de dreigbrief van Steve Ballmer van Microsoft leidt tot weerstand bij het Yahoo-bestuur. Dat wil hoe dan ook een meer geld zien. Bestuursvoorzitter Jerry Yang en president-commissaris Roy Bostock wijzen er rustig op dat het bod te laag is.

Even is er sprake van dat Ballmer en consorten het oorspronkelijke bod willen verhogen, maar dan ziet Microsoft definitief af van het vijandige overnamebod op Yahoo. Een bodverhoging van 5 miljard dollar mocht niet baten. Yahoo’s dreiging een samenwerking met Google aan te gaan, doet definitief de deur dicht bij Microsoft. Het overnamebod van 47,5 miljard dollar, of 33 dollar per aandeel, wordt ingetrokken. Yahoo wil minstens 37 dollar per aandeel.

Aartsrivaal Google

Yahoo denkt een partner te hebben gevonden in Microsofts aartsrivaal Google. In april is er een test die Googles advertenties naast de zoekresultaten van Yahoo toont.

Aandeelhouder Carl Icahn laat het er niet bij zitten en opent de aanval op Yahoo om de club alsnog bij Microsoft te brengen. Hij wil een nieuwe raad van commissarissen te benoemen bij Yahoo. Icahn zegt dat het pensioenplan dat Yahoo presenteerde om Microsoft te sarren meer weg heeft van de ‘self-destructive doomsday machines’ die hij tot nu toe alleen kende van James Bond films. Hij wil Yang gewipt hebben. Yahoo geeft aan dat ‘Dear Carl’ de feiten verdraait en geeft Microsoft de schuld van het mislukken van de overname.

Yahoo onderhandelt ondertussen met Google, want de beloofde reclameovereenkomst laat op zich wachten.

Met een korte verklaring laat Microsoft weten dat ze toch doorgaat met het onderzoeken en nastreven van de mogelijkheden om online diensten en reclameactiviteiten te verbeteren en uit te breiden. De pijlen zijn daarbij wederom gericht op Yahoo. Er is overleg geopend met Yahoo om te kijken of er een alternatief is voor een transactie met Yahoo waarbij er geen sprake is van een overname van het hele bedrijf.

Definitieve breuk

Bijna vijf maanden avances van Microsoft drijven Yahoo uiteindelijk in de handen van de grootste rivaal. Yahoo maakte bekend dat ze tekent met Google en stopt met Microsoft. Ook Google bericht over de overeenkomst en Microsoft laat weten dat het niks geworden is met Yahoo.

De soap Microsoft versus Yahoo lijkt maar niet tot een einde te komen. Investeerder Icahn concludeert dat een nieuw bestuur bij Yahoo de onderhandelingen met Microsoft weer zou openbreken.

Ondertussen onderzoekt Justitie in Washington de Yahoo-Google overeenkomst.

Met hulp van Icahn vraagt Microsoft het bestuur van Yahoo op te stappen, het opdelen van het bedrijf toe te laten en alsnog enkel de zoekactiviteiten te verkopen. Yahoo heeft dit, uiteraard, afgewezen.

Compromis

Het gesteggel over de vorming van een nieuw Yahoo-bestuur is bijna ten einde. Yahoo en Icahn sluiten een compromis. Na overleg is besloten dat het nieuwe bestuur wordt uitgebreid naar 11 leden. Icahn, die al heel wat bedrijven achter de broek aan heeft gezeten, verovert zelf een plekje in het komende bestuur van Yahoo. De aandeelhouders gaan hier tijdens de vergadering mee akkoord. De overige twee plekken worden door het bestuur opgevuld met mensen van de lijst die Icahn heeft opgesteld. Als onderdeel van het compromis trekt Icahn zijn genomineerden voor een alternatief bestuur terug.

De controversiële samenwerking van Google en Yahoo op het gebied van zoekreclame ligt onder vuur. De deal zou voor prijsverhoging zorgen en de concurrentie op de markt verminderen. De samenwerking van Yahoo en Google op het gebied van zoekreclame wordt dan ook uitgesteld. En van uitstel komt afstel: Google trekt de helpende hand voor Yahoo terug. De reclameovereenkomst gaat niet door na een dreigende actie van Justitie in Washington. Die accepteert het plan niet.

Geen interesse

Met het afblazen van de overeenkomst kruipt Yahoo op zijn knieën terug naar Microsoft. Yahoo’s CEO Jerry Yang ziet het liefst dat Microsoft de onderhandelingen over een eventuele overname weer oppakt. Maar Yahoo is te laat, Microsoft is niet van plan het bedrijf nog over te nemen: "We hebben geen interesse om opnieuw de mogelijkheden van een acquisitie te bekijken." Een samenwerking op het gebied van search zou nog wel tot de mogelijkheid behoren.

De cliffhanger voor dit jaar is het opstappen van Yang als bestuursvoorzitter van Yahoo. Hij heeft slechts achttien maanden de post bekleed, onder veel kritiek als gevolg van het aanvankelijk koppig blijven tegenstribbelen en overvragen bij de overnamepoging van Microsoft.

Bron foto: Yodel Anecdotal (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Liesbeth Truth

Microsoft Wins & Google Sucks!Amen

r vd heuvel

"MS doet een bod van 44,6 miljoen dollar."Moet miljard zijn, scheelt maar een beetje 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond