Deel dit artikel
-

Detailhandel: Belofte Europese interne markt niet waargemaakt

Twintig procent van de Nederlandse winkeliers wil graag groeien over de grens, door fysieke winkels of webshops te openen. Het merendeel doet dit vooralsnog niet omdat ze sterk geremd wordt door grote verschillen in regels. Dat stelt Detailhandel Nederland na eigen onderzoek.

Winkeliers ervaren grensoverschrijdend handelen als te moeilijk en te kostbaar. De Nederlandse winkeliers zijn het er wel over eens dat er nog een groot groeipotentieel is.

Algemeen wordt erkend dat de Europese interne markt nog niet af is. Berekend is dat het BNP van Europa met 5 tot 8 procent kan toenemen wanneer de interne barrières in de Europese markt voor goederen en diensten worden weggenomen. In dit geval kan Nederland zijn export met ongeveer 8,5 procent laten groeien.

Op dit moment verkoopt ongeveer één op de tien Nederlandse detaillisten online aan buitenlandse consumenten. De verwachting is dat dat aandeel de komende jaren flink kan groeien.

Maar internationale expansie kost teveel tijd in verhouding tot de verwachte extra omzet; bij verkopen via internet is in het buitenland op de eerste plaats het betalen nog een drempel en als kleine zelfstandige betaal je al gauw het hoogste tarief voor het verzenden (pdf).

Uniforme regels ontbreken. In Frankrijk worden bijvoorbeeld andere eisen aan verpakkingsmateriaal van keukenspullen gesteld dan in de rest van Europa. En soms is er zelfs de hoop dat de webverkopen in december achterblijven omdat anders de btw-eisen voor het jaar erop nog zwaarder worden.

Detailhandel Nederland vindt dat het hoog tijd wordt dat zowel de EU als nationale overheden hun verantwoordelijkheid nemen en de afspraken voor een gezamenlijke markt waarmaken. Hierdoor ontstaat meer concurrentie, meer innovatie en een nog beter assortiment tegen scherpere prijzen.

De bevindingen zijn gebaseerd op een internet enquête onder 327 detaillisten.

Top 5 belemmeringen voor winkeliers

1. Te hoge transportkosten
2. Verschillen in regels voor btw en accijns
3. Te weinig kennis van de lokale markt
4. Te hoge opstartkosten
5. Verschillen in regels voor consumentenbescherming

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond