Deel dit artikel
-

Detailhandel Nederland: ‘Aankopen buitenlandse webwinkels beter reguleren’

Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de toenemende groei van aankoop van producten via buitenlandse webwinkels. De belangenbehartiger van ruim 100.000 (fysieke) winkeliers in Nederland vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Dit staat in het rapport ‘Een gelijk speelveld voor de Nederlandse winkeliers’ dat Detailhandel Nederland in samenwerking met Thuiswinkel.org heeft geschreven.

Er zijn volgens de beide organisaties talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren. Deze week publiceerde de Deense consumentenorganisatie een onderzoek waaruit bleek dat bij een testaankoop van 29 stukken speelgoed, ruim 30 procent illegale chemicaliën bevatte.

Recentelijk hebben zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, hun nationale toezichthouders gevraagd om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

‘We streven naar een hoog niveau van bescherming voor consumenten en milieu. Dit kan alleen als elke onderneming – of het nu een Nederlandse winkel is of een buitenlandse webwinkel- die actief is op de Europese markt aan dezelfde standaarden en verplichtingen wordt gehouden. Er moet sprake zijn van een gelijk speelveld.’

Een van de redenen van de huidige situatie is het bestaan van verouderde internationale postovereenkomsten in het kader van de UPU (Universal Postal Union). De marges in de detailhandel zijn over het algemeen laag en elke besparing in de toeleveringsketen (bijvoorbeeld bij levering en opslag, kunstmatig lage verzendkosten) kan een enorm concurrentievoordeel vormen. Gecoördineerde actie is nodig om deze verstoring aan te pakken die wordt gecreëerd door de huidige systemen van postbezorgkosten (terminal dues).

Een ander heet hangijzer is dat producten van onder de 22 euro van buiten de EU vrijgesteld van het betalen van BTW en hoeven buitenlandse handelaren niet altijd mee te betalen aan de Nederlandse initiatieven voor het inzamelen en recycleren van afval waardoor de Nederlandse winkeliers dus voor de kosten moeten opdraaien. Na 2021 zijn alle direct geïmporteerde goederen, ongeacht hun waarde, niet langer vrijgesteld van BTW. De beide organisaties stellen dat 2021 te ver weg is en dat Nederland en de EU de BTW-drempel zo snel mogelijk moeten afschaffen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ad

Ik citeer:

“Er zijn volgens de beide organisaties talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren. ”

Volgens sommige valt dit onder “disruptive inovation”.

Chris - Roken.nl

Het aanpakken/ reguleren had mijn inziens veel eerder moeten gebeuren. Fijn dat thuiswinkel waarborg hier nu werk van maakt en zie het liefst dit jaar nog maatregelen want in diverse branches waaronder die van ons staan onder enorme druk! Wij moeten aan allerlei regels en wetten voldoen wat heel veel geld kost en Aliexpress is een lachende derde!

Mike - Slim Roken

Je hebt gelijk Chris.
Globalisatie heeft veel voordelen, maar niet iedereen opereert op een gelijk speelveld en dat kan het voor ons lastig maken.
Een betere aanpak van dat probleem is zeer gewenst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond