Deel dit artikel
-

DHL: ‘Minder e-commerce tussen, maar meer op continenten’

De handel tussen de grote economieën China, Europa en Amerika is over zijn hoogtepunt. E-commerce, en daarmee logistiek verkeer, zal vanaf 2025 meer op de continenten zelf plaatsvinden dan er tussen.

Dat is een van de conclusies die DHL trekt in zijn vijfde Logistics Trend Radar. Dat is een lijvig trendrapport waarin de Duitsers vooruit kijken naar de grote ontwikkelingen van de wereld en die duiden in de context van de logistieke wereld.

“Waar de groei in wereldhandel afneemt, zal de regionale handel toenemen. Kijk naar e-commerce. Daar groeit het aantal crossborder transacties twee keer sneller dan het aantal transacties binnen landsgrenzen. Een vijfde van alle e-commerceverzendingen vergen nu al in crossborder fullfillment.” Elk vijfde pakketje dan webwinkels die marktplaatsen nu verkopen ligt in een magazijn in een ander land.

DHL stelt dat venturecapitalistbedrijven sinds 2012 bijna dertig miljard dollar in de logistieke sector hebben gestoken. Vandaag de dag zijn er zo’n drie duizend start-ups.

Start-ups in de logistieke wereld gaan er komende jaren bijvoorbeeld voor zorgen dan vrachtwagens minder vaak leeg rondrijden. Het Duitse bedrijf Sendder is een bijvoorbeeld van zo’n start-up. Dat trok 120 miljoen groeigeld aan en kocht onlangs Uber Freight. En een Nederlands bedrijf als Shypple maakt het makkelijk om zelf zeecontainers te boeken voor internationaal vervoer. Route42 zit meer in de hoek van de telematica.

Een andere trend die DHL voorziet, is dat fabrikanten actiever meer spreiding zoeken in de bronnen die ze gebruiken bij hun productieprocessen. Ze willen afhankelijkheden en daarmee risico’s spreiden. Dat is een les die veel producenten van het coronavirus hebben geleerd. Als één fabriek in China stilligt, ligt het hele proces stil. Dat willen ze in de toekomst voorkomen.

Op metaniveau benoemen de onderzoekers als grootste trends: robotica en automatisering, big data-analytics, machine learning, sensoren, IoT en 5G. Maar ook op het laagste niveau zoekt het logistieke bedrijf naar vernieuwing. Iets als verpakkingen staat vanwege duurzaamheidsdoelstellingen hoog op de agenda bij directies wereldwijd.

Google onderschrijft dat beeld, maar dan vanuit het perspectief van de fabrikanten. Tijdens het video-event Google Cloud Next vertelde Dominik Wee, Managing Director Global Manufacturing & Transport, hoe hij de logistieke wereld ziet veranderen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

(Bekijk op YouTube)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond