Deel dit artikel
-

Digitaal ecosysteem om burgers ‘financieel zelfredzamer te maken’

Financiële dienstverleners zetten samen een stap om meer financiële zelfredzaamheid voor burgers mogelijk te maken. Voortbouwend op onderzoek van de TU Delft op online regie en persoonlijke financiële planning zijn diverse partijen begonnen met het opzetten van een open en vertrouwd ecosysteem waarin mensen straks veilig informatie kunnen opvragen, ondertekenen en verstrekken aan organisaties. Daarmee lopen zij vooruit op de PSD2 wetgeving.

Het gaat om een groep met APG, Cleverbase, NHG (Nationale Hypotheekgarantie), Rabobank, Smart Data Company en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Zij maakten hun plannen een dezer dagen bekend tijdens het 25-jarig jubileum van NHG.

De deelnemers willen consumenten meer inzicht geven in hun financiële situatie. Vervolgens zal worden gewerkt aan een online omgeving waarin mensen zelf kunnen navigeren, advies kunnen inwinnen, informatie over financiële beslissingen kunnen koppelen aan hun eigen informatie en wellicht ook aanbieders kunnen vergelijken.

De initiatiefnemers willen mensen helpen met inzicht en overzicht over hun financiën. Inzicht ontstaat als financiële informatie vanuit meerdere partijen tegelijk beschikbaar is; overzicht ontstaat als er hulp is om gegevens te begrijpen; regie komt als iemand dit zelf gemakkelijk en veilig online kan organiseren. Dit laatste is lastig wanneer mensen op verschillende locaties op zoek moeten naar informatie en die maar deels digitaal is.

Het initiatief begint, na de bouw van het onderliggende systeem, met een hypotheekaanvraag met NHG voor starters bij de Rabobank. Benodigde documenten worden vanuit één omgeving opgehaald, ondertekend en verstrekt aan de bank. Vervolgens ontvangen de starters in dezelfde omgeving een hypotheekofferte om deze te ondertekenen en terug te sturen. Het ophalen vanuit één omgeving zorgt voor gemak en zet alle informatie overzichtelijk op een rijtje.

Barbara Baarsma, betrokken vanuit de Rabobank, benadrukt het open en sector overstijgend karakter. ‘Wat dit initiatief bijzonder maakt, is dat het echt sector overstijgend is opgezet. We zetten niet de organisatie, maar de mens centraal. Het open karakter van het ecosysteem is hiervoor belangrijk. Het is voor organisaties niet altijd makkelijk om over hun schaduw te stappen, maar het is wel nodig als je de mens centraal zet.”

‘Als burger krijg je direct online wat je nodig hebt en hoef je niet meer dagen te wachten op een financieel overzicht of een offerte voor een financieel product,’ zegt CEO Joris Tinbergen van Cleverbase. ‘We zijn het fundament aan het leggen voor een toekomst waarin het voor de burger leuk wordt om online te zaken te regelen. Dat we mensen op een makkelijke manier een gekwalificeerde elektronische handtekening laten zetten, is het sluitstuk van de digitale transformatie.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond