Deel dit artikel
-

‘De bankapp gaat het niet redden’

De bankapp gaat het niet redden. Die maakt plaats voor een killerapp van een startup of een internetreus. Daarvoor waarschuwde Patrick Sanwikarja van Fabrique donderdag op Emerce Finance.

Van geld overmaken tot je financiële toekomst plannen en van verzekeringen afsluiten tot schade claimen: straks kan alles in één app. Maar dat wordt geen app van ABN, ING of Rabo. Sanwikarja gaf als fictief voorbeeld een alleskunnende app van PayPal. En zo fictief is die app ook weer niet. Buitenlandse partijen als Clarity Money, Fintonic en Monzo bieden al een deel van de mogelijkheden in hun apps. Ook Tikkie van ABN zal volgens Sanwikarja worden vervangen. “Banken en verzekeraars gaan plugins maken voor de app die als winnaar uit de bus komt.”

Met PSD2 voor de deur ging het gisteren vooral over de vraag hoe fintechstartups kunnen samenwerken met gevestigde banken en verzekeraars. Een ecosysteem met startups is ‘randvoorwaardelijk’ voor de toekomst van bankverzekeraars, vertelde Nieke Martens, hoofd van het Digital Hub bij het Digital Transformation Office van de Rabobank. Traditionele financiële dienstverleners kiezen steeds vaker voor een samenwerkingsstrategie. Dat levert niet alleen toegang tot nieuwe tech op, maar zorgt ook voor wendbaarheid en een frisse wind in de organisatie. “Je moet alleen oppassen dat je niet verliefd wordt op je innovaties,” waarschuwde Martens. “Het gaat erom dat je gezamenlijk problemen van klanten oplost.”

Toegegeven: er wordt al volop samengewerkt. Een zo’n voorbeeld is Funding Options, waarin ING een belang heeft genomen. Het Britse fintechbedrijf is een marktplaats voor financiering voor het midden- en kleinbedrijf, dat vaak niet bij traditionele banken hoeft aan te kloppen. Oprichter Conrad Ford vertelde dat hij Nederland als tweede markt had gekozen vanwege de sterke positie die het MKB inneemt. “We hebben een flink aantal leningen via het platform kunnen verstrekken, maar het is nog niet vergelijkbaar met Groot Brittannië, waar je de markt zelfs overspannend zou kunnen noemen.”

Vaak storten fintechs zich nog wel op nichemarkten, ze missen het bereik van de grote spelers. Online broker DeGiro slaagde er in vijf jaar niettemin in om 360.000 klanten aan zich te binden, maar het bedrijf moest gisteren wel toegeven dat er grenzen zijn aan de groei. CEO Niels Kok: “Een zwak punt blijft natuurlijk dat een groot deel van de consumenten helemaal geen trek heeft om zelf achter de knoppen te zitten bij hun beleggingsstrategie.”

Samenwerking tussen startups en traditionele partijen is cruciaal, benadrukte ook oprichter Hidde Koning van Bittiq, een bedrijfje dat via een app (straks via een white label-oplossing) inzicht wil verschaffen in het financiële huishouden van jonge gezinnen. “Traditionele partijen zijn niet goed in interacties, de klantrelatie moet nieuw leven worden ingeblazen.”

Ook Bydehand, dat samen met Bittiq en Dyme op het podium stond, wil de administratie van verschillende bronnen bundelen en inzicht verschaffen. ‘Wij automatiseren het overstapproces (van abonnementen), zodat je dit zelf niet meer hoeft te doen. Dat is gemiddeld €300 per jaar besparen zonder een vinger uit te steken!’ belooft Dyme, dat nog wel afhankelijk is van de samenwerking met jongerenbank Bunq.

Veel van de startups zetten tegenwoordig dezelfde technologie in. Machine learning kwam op de sheets regelmatig voorbij. De Grote Zaal van Pakhuis de Zwijger zat stampvol toen Arjan van Hessen van de Universiteit Twente en Telecats gisteren begon te vertellen over spraakherkenning en kunstmatige intelligentie, een combinatie die telefooncentrale moet ontlasten en kan helpen met het beoordelen van een hypotheekaanvraag. Ja, zelfs kan vaststellen of de klant boos of rustig is.

2019 wordt in elk geval een zeer belangrijk jaar voor fintech. Met de – overigens vertraagde – PSD2 richtlijn krijgen alle niet-banken voor het eerst ook toegang tot betaalgegevens van bankklanten.

Foto’s: Peter Boer. De volledige set foto’s vind je hier.

Deel dit bericht

5 Reacties

Kees

Ten opzichte van apps die je toch niet gebruikt, hebben banken het voordeel van een kantorennet. Ze moeten ervoor zorgen dat hun klanten aan het loket alle handelingen kunnen verrichten. Daar kan een app nooit tegenop.

Rodger

Beste Kees,

Denk je dat de groep van, pak hem beet, 23 jaar en jonger echt als voorwaarde stelt dat ze een loket nodig hebben om een transactie af te sluiten? Juist door dat ouderwetse denken mis je verschrikkelijk de boot. Die doen alles op een scherm maar dan ook daadwerkelijk alles en jij pleit hier even voor meer loketten. Verdiep je anders even iets meer in de nieuwe consument.

Richard

Banken zijn druk doende om kantoren te sluiten en call centers in te richten en te centraliseren. Direct klantcontact moet eigenlijk vermeden worden. Ondanks dat banken als de Rabo aangeven dichter bij de klant te willen staan zetten ze in op klantcontactcenters waar personen zitten die niets meer van je persoonlijke situatie afweten zoals dat vroeger wel het geval was. Nu moet met het van een scherm aflezen zonder dat men verdere achtergrond weet.
Bij de jeugd is dat al gewoon daar zij eigenlijk nog nooit in een bankgebouw zijn geweest.

Richard

Beste Rodger,

Denk je dat de groep van pal hem beet 23 jaar en jonger de enige doelgroep is? Of denk je dat wellicht de groep van +40 en veel meer vermogend een minimaal net zo interessante doelgroep is? En denk je niet dat een combinatie van zowel online als brick & mortar zowel NU, op de korte en lange termijn een nog betere propositie is dan enkel online?

Kortom voordat je wat belerende opmerkingen maakt welke niet alleen slechts jouw interpretatie is van hoe de ‘nieuwe consument’ eruit ziet, is het ook nog eens puur een ‘glazen bol’ opmerking.

Het is zeer aannemelijk dat OOK over 5 a 10jr consumenten een fysieke vestiging nog steeds weten te vinden en weten te waarderen.

Rodger

Hi Richard,

Dank voor je reactie. Nee dat denk ik zeker niet, maar de stelling dat banken het voordeel hebben van een kantorennet is wat mij betreft een non argument. Ja er zal altijd een groep zijn die gevoelig is voor persoonlijk contact, maar het is niet voor niets dat elke bank in rap tempo allemaal lokale filialen aan het sluiten is. Contact verloopt veel meer via andere (digitale) kanalen. Dat de heer Kees bepaalde apps niet gebruikt is geheel aan hem maar je kunt het sluiten van al die kantoren en de opmars van verschillende digitale spelers op het financiële vlak toch niet los van elkaar zien? Ook mensen van 40 jaar en ouder kiezen voor snelheid en gemak, als het digitaal 10x sneller kan dan neem je toch niet de moeite om naar je lokale filiaal te rijden en daar een nummertje te trekken in de hoop dat je na 20 minuten geholpen wordt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond