Deel dit artikel
-

Europese digitale retailmedia naar 30 miljard in 2026

Adverteerders gaan komende jaren steeds meer geld uitgeven aan reclame rondom de schappen van webwinkels, bij zogeheten retailmedia.

Eind 2021 zullen adverteerders in Europa rond de negen miljard euro hebben uitgegeven aan retailmedia, zo rekent IAB Europa voor. Over vijf jaar zal dat bedrag zijn verdrievoudigd tot 28,9 miljard euro.

Tot 2025 zal de groei per jaar rond de dertig procent liggen. Het zijn bedrijven als bol.com, Zalando, OTTO en Amazon die daarvan profiteren. Zij hebben voldoende bezoekersverkeer aan hun websites om daar reclameproposities bij te verzinnen. Te denken valt aan, bijvoorbeeld, gesponsorde producten of suggesties voor crosssell.

Bij de grootste Nederlandse website bol.com is het zo, dat ruim een kwart van de aangesloten verkopers regelmatig adverteert voor zijn eigen producten. Deze activiteiten kan qua omzet oplopen tot honderden miljoenen euro’s, zo werd onlangs nog duidelijk tijdens een presentatie aan beleggers.

Nederland is in Europa een kleintje op de reclamemarkt. De ontwikkelingen in Duitsland, Frankrijk en Engeland drukken het zwaarste stempel. De grootste opkomende markten zijn Turkije en Rusland, dat IAB ook tot Europa rekent.

Qua reclamebestedingen per hoofd van de bevolking zit Nederland niet in de kopgroep. Die bestaat uit de Scandinavische landen en Engeland. Nederland is hooguit een kleine volger en qua beschikbaar budget per inwoner vergelijkbaar met Duitsland.

Foto: Dani Vázquez (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond