Deel dit artikel
-

‘Wees slimmer met retailmedia’

Webwinkels moeten grootser gaan nadenken over de inzet van retailmedia. De opties gaan voorbij het handmatig verkopen van een paar advertentieposities in de winkel.

Dat stelt althans Forrester Research op grond van een reeks gesprekken met vernieuwende retailers.

Webwinkeliers doen er slim aan om hun retailmedia-activiteiten allereerst omnichannel te benaderen. Vanuit dat perspectief brengt de ondernemer alle touchpoints in beeld via welke een adverteerder consumenten kan benaderen.

Winkels die ook offline verkoop- of servicepunten hebben, kunnen ook die kanalen opnemen in de mix.

Wie retailmedia serieus aanpakt, zo stellen de Amerikanen, moeten er mensen en technologie voor vrijmaken. Of, anders gezegd, je moet de reclamemogelijkheden daadwerkelijk vermarkten aan de adverteerdersmarkt. Dat is deels handwerk, maar investeringen in technologieën voor programmatic advertising kunnen ook nuttig zijn.

Adverteerders zijn van samenwerkingen met uitgevers al gewend hun wensen goed te verwoorden. Webwinkels die geld willen verdienen met reclame-exploitatie moeten die taal leren spreken en in de behoeften kunnen voorzien.

Retailmedia is lang niet voor iedere webwinkel weggelegd als het geen geautomatiseerd proces is. Handwerk kost geld en daar moet een minimum bereik tegenover staan wil het rendabel zijn. Voor grote winkels is het eerder de vraag of ze die verdienmodel willen aanboren of niet.

Amazon.com, maar ook bol.com, bieden de reclameoptie al langer op hun sites. Adverteerders kunnen vrij nauwkeurig aangeven waar hun productadvertenties moeten verschijnen. Bij Amazom is dit een business die afgelopen kwartaal nog met 38 procent groeide tot  25 miljard dollar. Dat is 22 procent van de concernomzet en ondertussen een wezenlijk financieel fundament.

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond