Deel dit artikel
-

Distimo: Transparantie in de app stores

Een mini-Gartner voor mobiele applicatie-ontwikkelaars, zo wordt het Utrechtse Distimo in de wandelgangen genoemd. Hoe een tripje naar San Francisco wonderen deed.

Ze groeien nu al uit hun ‘kamer’ in het gebouw van incubator UtrechtInc. "We zijn al met acht personen," vertelt Vincent Hoogsteder (28) van de Utrechtse startup Distimo, trots. De voormalige student van de Universiteit Twente werkte begin 2009 nog voor eBuddy. Daar ging hij over de mobiele applicaties. "Ik hield dagelijks de downloads bij, maar ergerde me aan de handmatige handelingen die ik moest verrichten om gegevens bij elkaar te vergaren." Dat bracht hem op het idee om het proces te automatiseren. De volgende stap was al gauw gezet: vergelijk de downloads van de ene applicatie met die van concurrerende applicaties. Onder meer worden populariteit, prijselasticiteit, concurrentie en voorkeuren vergeleken. Hoogsteder benaderde wat vrienden van de Universiteit Twente en Distimo was geboren.

Een gat in de markt?

Aanvankelijk was het idee om app-ontwikkelaars te helpen met gratis en betaalde informatie. Maar er bleek veel meer potentie aanwezig te zijn. Daar kwam Hoogsteder achter toen hij werd uitgenodigd voor het congres Mobilize 09 in San Francisco, slechts enkele maanden na de oprichting van zijn bedrijf. Het was al meteen een flinke hap uit het toch al geringe budget: een lening van 20.000 euro per persoon bij de Universiteit Twente. Het leverde echter een reeks van contacten op. "Al gauw bleek dat de verschillende App Stores en telecombedrijven ook dit soort gegevens wilden."

Zijn die gegevens er dan niet?

Niet echt. Op dit moment kan een ontwikkelaar zijn eigen gegevens opvragen en die in een spreadsheet bekijken. Apple gooit de statistieken van iTunes Connect na een week weg, andere online winkels bieden bijvoorbeeld weer een summiere rapportage. "We krijgen toestemming van de app-ontwikkelaars om in hun account te kijken en de gegevens te verzamelen, verder presenteren we publiekelijk beschikbare data over concurrerende applicaties. De gegevens over hun verdiensten worden niet uitgewisseld, wel of de app in de ranglijst is gestegen of gedaald."

Een potentiële groeimarkt?

Jazeker, Hoogsteder schat het aantal ontwikkelaars al op zo’n 40.000. Daarnaast zijn er al zeker dertig app stores en er komen steeds meer applicatiewinkels bij. "We gaan steeds breder, als laatste hebben we de online winkel voor Amazon’s Kindle toegevoegd. Dan heb je het over elektronische boeken. Ook de online winkels voor de Playstation en Apple’s iPad komen in aanmerking."

Gaan de kosten voor de baten uit?

"We kunnen ons nog altijd geen gekke dingen permitteren," zegt Hoogsteder. Het presenteren op congressen is wel belangrijk geworden en voor 2010 staan er alweer enkele op de agenda, waaronder het World Mobile Congress in Barcelona. "Met grotere partijen moet je rond de tafel, dat kun je niet met e-mail of telefoon oplossen." Toch rekent Hoogsteder op een gestage groei. "Onze kracht is dat we transparantie kunnen bieden in een markt die nog niet overzichtelijk is." Vandaar dat klanten Distimo al hebben getypeerd als een mini-Gartner. En inderdaad, Distimo wil in de toekomst ook marktrapporten ontwikkelen. Net als de grote Gartner. "Het schrijfbord staat vol ideeën."

Distimo:

Diensten: marktgegevens van mobiele applicaties

Sinds: 2009

Kantoor: Utrecht

Aantal medewerkers: 8

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond